|
|
Průvodce Od "paragrafu" k dálnici
Aktualizováno 7. října 2009 |
|
Proces přípravy a samotné výstavby každé liniové stavby (dálnice, železnice
nebo plavební kanál) je časově i ekonomicky velmi náročný a zahrnuje v sobě řadu jednání na různých úrovních, plány a projektové
dokumentace, posuzování variant řešení z různých hledisek atd.
Pro snažší orientaci v této poměrně složité problematice jsme zpracovali malý průvodce výstavbou rychlostní komunikace na příkladu
R35 v úseku Zámrsk - Mohelnice. |
|
1. - Přípravná řízení, studie, koncepce |
|
- Návrh rozvoje dopravních sítí v ČR do roku 2010
Studie vymezující hlavní směry rozvoje dopravní infrastruktury v ČR. Posouzena z hlediska
vlivů na životní prostředí (proces EIA, 29.4.1999) a schválena Vládou ČR (21.7.1999, varianta R35 přes Českou Třebovou).
* dokončeno *
- Studie rychlostní silnice R35 v úseku Vysoké Mýto - Mohelnice
Zpracována firmou Valbek (2002). Podrobná technická studie vedení komunikace R35 přes Českou Třebovou.
* dokončeno * |
2. - Zanesení vybrané trasy komunikace do územních plánů |
Územní plány krajů, resp. obcí a měst řeší využití území své působnosti
a jsou jakýmsi zrcadlem současnosti a plán budoucnosti. Trasa dálnice v nich musí být stanovena ještě před samotnou
výstavbou. Proces pořizování územního plánu je vícestupňový.
|
|
- Pořizovatel Územního plánu (ÚP) kraje
- § 14, Stavební zákon (č. 50/1976 Sb.) Pořizovatelem územního plánu kraje je
ze zákona krajský úřad, nadřízený a kontrolní orgán je v tomto případě Ministerstvo pro místí rozvoj.
- 1. etapa - Zadání ÚP
- § 20, Stavební zákon (č. 50/1976 Sb.) Vymezení hlavních cílů a požadavků
pro vypracování dokumentace v zadání na základě přípravných prací, vyhodnocení dokumentů zpracovaných pro
dané území a průzkumů a rozborů území. Návrh zadání je vystaven k připomínkování a projednán s dotčenými orgány
státní správy. Následně je schválen krajským zastupitelstvem. * Schváleno Zastupitelstvem kraje 27. června 2002 *
- 2. etapa - Koncept ÚP
- § 21, Stavební zákon (č. 50/1976 Sb.) Zpracován na základě Zadání ÚP (říjen 2002). Následně
se vypracuje hodnocení vlivů této koncepce na životní prostředí (proces SEA dle zákona č. 244/1992 Sb.) a koncept je
veřejně projednán (24. 2. 2003 v České Třebové, 25. 2. 2003 v Pardubicích). Každý může uplatnit ve stanovené lhůtě
své námitky a připomínky. Na jejich základě se vypracuje tzv. souborné stanovisko s pokyny pro dokončení
návrhu ÚP. Souborné stanovisko dohodne pořizovatel ÚP s dotčenými orgány státní správy, které uplatnily
svá stanoviska. Následně je text souborného stanoviska předložen zastupitelstvu kraje ke schválení.
* 1. verze schválena 16. června 2005, 2. verze s jižní trasou R35 odsouhlasena Zastupitelstvem
kraje 22. června 2006 *
- 3. etapa - Návrh ÚP
- § 22, Stavební zákon (č. 50/1976 Sb.) Poslední krok v územní plánování. Zpracován dle
schváleného Souborného stanoviska, které vychází z výsledků projednání Konceptu ÚP. Souborné stanovisko
přiměřeně reaguje na uplatněné námitky měst a obcí a zohledňuje i oprávněné připomínky ostatních organizací,
veřejnosti včetně uplatněných námitek vlastníků pozemků a staveb. V souladu se Stavebním zákonem je jeho obsah
dohodnut s těmi dotčenými orgány státní správy, které uplatnily stanoviska ve stanovené lhůtě. Finální podobu
schvaluje po souhlasu Ministerstva pro místní rozvoj zastupitelstvo kraje.
* Schváleno 14. prosince 2006, verze 2 - jižní trasa R35 *
|
3. - Posouzení vlivů komunikace na životní prostředí (proces EIA) |
Posuzování dílčích úseků komunikace z hlediska vlivů variant jejího řešení
na životní prostředí. Nutný krok před dalšími řízeními. Posuzují se vlivy komunikace na veřejné zdraví a vlivy na
životní prostředí, zahrnující vlivy na živočichy a rostliny, ekosystémy, půdu, horninové prostředí, vodu, ovzduší,
klima a krajinu, přírodní zdroje, hmotný majetek a kulturní památky, vymezené zvláštními právními předpisy2) a na
jejich vzájemné působení a souvislosti.
|
|
- Proces EIA krok za krokem
- Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí (č. 100/2001 Sb., novela č. 93/2004 Sb.)
* Oznámení (§ 6) -
Investor zajistí zpracování textu oznámení, ve kterém jsou podrobné informace o chystaném záměru. To je poté zveřejneno a
každý může podat ve lhůtě 20 dnů od uveřejnění své připomínky.
* Zveřejněno na KÚ Pard. kraje 4. října 2006, závěry zjišťovacího řízeny oznámeny 10. 11. 2006. *
* Dokumentace (§ 8) -
Jelikož novostavby, rozšiřování a přeložky dálnic a rychlostních silnic se podle tohoto zákona posuzují vždy, musí investor
následně zpracovat plné znění dokumentace podle pokynů v příloze zákona (pakliže orgán posuzování neuzná text oznámení za
dokumentaci)
* Zveřejněno na KÚ Pard. kraje 6. října 2009. *
* Posudek (§ 9) -
Úřad příslušný k posuzování vlivů na životní prostředí nechá vypracovat odborný posudek textu dokumentace, který je následně
zvěřejněn a každý může uplatnit své připomínky. Posudek má vyhodnotit záměr a posoudit jeho přijatelnost.
* Veřejné projednávání (§ 17) -
Účastní se zástupci investora, zpracovatele dokumentace a posudku a rovněž veřejnost. Každý může vyslovit své připomínky.
* Závěrečné stanovisko (§ 10) -
Vydává příslušný úřad na základě dokumentace, posudku, veřejného projednání a obdržených připomínek. Je neopomenutelným
podkladem pro další schvalovací procesy k záměru. Souhlasné stanovisko dává v tomto případě Ministerstvo životního prostředí.
|
4. - Žádosti o povolení zásahu komunikace do životního prostředí |
Nyní následuje řada řízení, jimiž se vymezují zásahy komunikace do životního prostředí. Nejdůležitější
jsou uvedeny níže.
|
|
- Souhlas k zásahu do VKP a k odlesnění
- § 4, Zákon o ochraně přírody a krajiny (č. 114/1992 Sb.) Významné krajinné
prvky (lesy, vodní toky, rybníky, jezera atd.) jsou chráněny před poškozováním a ničením. K zásahům do VKP je nutné
závazné stanovisko orgánu ochrany přírody. Mezi takové zásahy patří zejména umisťování staveb, pozemkové úpravy,
změny kultur pozemků, odvodňování pozemků, úpravy vodních toků a nádrží a těžba nerostů.
- Souhlas se šířením nepůvodních rostlin a živočichů
- § 5, Zákon o ochraně přírody a krajiny (č. 114/1992 Sb.) Záměrné rozšíření
geograficky nepůvodního druhu rostliny ... do krajiny je možné jen s povolením orgánu ochrany přírody;
Geograficky nepůvodní druh rostliny nebo živočicha je druh, který není součástí přirozených společenstev
určitého regionu. - zde zejména pro výsadbu dřevin při terénních úpravách podél komunikace.
- Souhlas pro zásah do krajinného rázu
- § 12, Zákon o ochraně přírody a krajiny (č. 114/1992 Sb.) Zásahy do krajinného rázu,
zejména umisťování a povolování staveb, mohou být prováděny pouze s ohledem na zachování významných krajinných prvků,
zvláště chráněných území, kulturních dominant krajiny, harmonické měřítko a vztahy v krajině.K umisťování a
povolování staveb ... je nezbytný souhlas orgánu ochrany přírody.
- Souhlas pro zásah do soustavy NATURA 2000
- § 45g, Zákon o ochraně přírody a krajiny (č. 114/1992 Sb.) Povolení, souhlas,
kladné stanovisko nebo výjimku ... pro evropsky významnou lokalitu nebo ptačí oblast může udělit orgán ochrany
přírody pouze v případě, že bude vyloučeno závažné nebo nevratné poškozování přírodních stanovišť a biotopů druhů,
k jejichž ochraně je evropsky významná lokalita nebo ptačí oblast určena, ani nedojde k soustavnému nebo dlouhodobému
vyrušování druhů, k jejichž ochraně jsou tato území určena.
- Výjimky ochrany památných stromů a zvláště chráněných druhů rostlin, živočichů a nerostů
- § 56, Zákon o ochraně přírody a krajiny (č. 114/1992 Sb.) Výjimky ... může v případech, kdy jiný
veřejný zájem výrazně převažuje nad zájmem ochrany přírody (např. stavba dálnice a rychlostní silnice), povolit orgán ochrany přírody.
|
5. - Územní řízení a stavební řízení |
|
- Územní řízení (ÚŘ) o úmístění stavby - úseku komunikace
- § 32 a další, Stavební zákon (č. 50/1976 Sb.) Umísťovat stavby ... lze jen na základě územního
rozhodnutí. Účastníkem ÚŘ je navrhovatel (zde ŘSD) a dále osoby, jejichž vlastnická nebo jiná práva k pozemkům nebo
stavbám na nich, včetně sousedních pozemků a staveb na nich, mohou být rozhodnutím přímo dotčena. Dále jsou účastníky dotčené obce a rovněž
občanská sdružení, zabývající se ochranou přírody a krajiny (viz zákon 114/1992 Sb.).
- Povolení ke kácení dřevin v trase komunikace
- § 8, Zákon o ochraně přírody a krajiny (č. 114/1992 Sb. + vyhl. č. 395/1992) Ke kácení dřevin je
nezbytné povolení orgánu ochrany přírody. Právnické osoby musí požádat dle zákona o povolení pro jakoukoli dřevinu. Účastníky tohoto řízení
jsou žadatel, příslušný orgán ochrany přírody a vybraná občanská sdružení.
- Vodoprávní stavební povolení a souhlasy
- § 14 a další, Vodní zákon (č. 254/2001 Sb.) Tyto řízení se týkají úprav vodních děl a toků a staveb děl nových, jenž
s výstavbou komunikace souvisí, případně vypouštění závadných vod do kanalizace apod.
- Stavební řízení a stavební povolení pro úsek komunikace
- § 54 a další, Stavební zákon (č. 50/1976 Sb.) Poslední krok před výstavbou. Stavby, jejich změny a udržovací práce na nich lze provádět jen podle stavebního povolení.
Stavební povolení se vyžaduje ... u staveb všeho druhu bez zřetele na jejich stavebně technické provedení, účel a dobu trvání ... a též u změn dokončených staveb.
Účastníci řízení jsou stavebník, osoby s vlastnickými právy k pozemků a vybraná občanská sdružení.
|
|
|
|