Porovnání obou variant rychlostní silnice R35 v úseku Vysoké Mýto - Staré Město
podle Oznámení pro posouzení vlivu záměru na životní prostředí (EIA, květen 2006, ATEM s.r.o. Praha)
Předkládaný záměr je předkádán ve dvou variantách a jedné subvariantě. Obě varianty mají své pozitivní a negativní vlivy a vzhledem
k rozsahu provedeného hodnocení nelze v současné době určit variantu jednoznačně vhodnější.
Uvedená tabulka shrnuje základní informace o obou variantách trasy R35 získané v rámci Oznámení. Detailní porovnání variant trasy R35 z hlediska
rozsahu a významu bude uvedeno v Dokumentaci EIA. |
SEVERNÍ varianta |
JIŽNÍ varianta |
Vliv na kvalitu ovzduší a akustickou situaci |
obě varianty budou mít negativní vliv na kvalitu ovzduší (sekundární prašnost)
obě varianty budou vyžadovat vybudování technických prostředků pro ochranu obyvatel proti nadměrnému hluku |
Vliv na geologické a hydrologické poměry |
možné ovlivnění podzemní vody v místech zářezů |
významné ovlivnění hladiny podzemní vody v okolí tunelu Dědřichov možné ovlivnění podzemní vody v místech zářezů |
Vliv na zdroje vody |
Trasa prochází ochrannými pásmy vodních zdrojů 2b, přibližuje se se k OP 2a a 1 (Sloupnice - Vilámov).
možné ovlivnění hladin podzemní vody po celé délce trasy trasa prochází CHOPAV |
Trasa prochází ochrannými pásmy vodních zdrojů 2b a OP 2b přírodního léčivého zdroje
možné ovlivnění hladin podzemní vody po celé délce trasy trasa prochází CHOPAV |
Vliv na půdu a lesy |
zábor 267 ha půdy zábor 97 ha půdy v I. tř. ochrany zábor 21 ha lesní půdy |
zábor 232 ha půdy zábor 104 ha půdy v I. tř. ochrany zábor 6 ha lesní půdy |
Vliv na chráněná území a památné stromy |
přiblížení k EVL Rychnovský vrch v blízkosti trasy památné stromy v Řetové a Č. Třebové |
tunel Dědřichov - 150 m od PP Pod Skálou těsné přiblížení k památnému stromu v Hrušové |
Vliv na ostatní chráněná území přírody |
průchod VKP Slatina u trati přiblížení k mokřadu Zálešsko-vračovické rybníky přiblížení VKP Lhotka u Trati a Lhotka |
těsný kontakt s navrhovaným VKP Švábenice - Končínský potok přiblížení k přír. památce a rybníku Velký Košíř |
Vliv na ÚSES |
11 střetů s ÚSES |
8 střetů s ÚSES |
Vliv na obyvatelstvo a sídlo |
přechod přes zástavbu v Lhotě, Č. Třebové, Rybníku a Třebovicích |
přechod přes zástavbu v Opatovci |
Vliv na krajinný ráz |
silnice bude znamenat značnou změnu krj. rázu, nejvýznamnější bude vedení silnice v estakádách a násypech v členitém terénu |
silnice bude znamenat značnou změnu krj. rázu, avšak zpočátku vede v souběhu s liniovými prvky významný prvek krajinného rázu - portály tunelu v Mladějovském vrchu |
Vliv na archeologické památky |
v trase obou variant se nachází archeologické památky |
Dopravní napojení regionu |
napojí severní část regionu, kde dobré dopravní spojení chybí |
nahradí stávající I/35 v jejím širším koridoru, k napojení severní části území bude třeba vybudovat přivaděče k České Třebové |
Kvalita dopravního spojení |
v případě nehody na R35 bude možné odklonit dopravu na kvalitní silnici - I/35 s obchvaty Vys. Mýta a Litomyšle |
vede v tradičním koridoru v případě nehody na rychlostní silnici budou automobily využívat stávající komunikace s průtahy městy |
Investiční a provozní náklady |
stavba: 14 mld. Kč provoz: 21 mil. Kč ročně |
stavba: 18 mld. Kč (z toho Mladějovský tunel 5 mld. Kč) provoz: 32 mil. Kč (z toho Mladějovský tunel 14 mil. Kč ročně) |
Navazující stavby |
obchvat Vysokého Mýta a Litomyšle |
napojení České Třebové na R35, obchvat České Třebové |
Ostatní vlivy |
varianta vyžaduje dovoz cca 2,3 mil. m3 zeminy pro násypy |
výstavby tunelu si vyžádá vyšší nároky na stavební suroviny, energii i dopravu provoz tunelu bude vyžadovat elektrickou energii
tunel znamená vyšší riziko dopravní nehody |