Informační centrum má sloužit hlavně vlastníkům pozemků, přes něž silnice povede
Pardubice - Je to stejný sen. Jako kdyby před zavřeným vzdušným zámkem seděla pokladní a nabízela vstupenku na nepřístupnou atrakci i virtuální silnice R35 má svoji reálnou kancelář. Včera ji na třídě Míru v Pardubicích otevřel vládní zmocněnec pro R35 Ivo Toman.
Už teď je jisté, že letos se silnice posune o pouhý kilometr přemostění u Opatovic nad Labem a další tři roky budou silničáři řešit pouze přípravné práce. Pokud navíc příští rok nedostanou peníze na výkup pozemků, zdrží se silnice o další roky. Přesto je prý informační centrum o R35 potřebné. „Spouštíme ho nyní, protože už teď odesíláme dopisy majitelům pozemků a ptáme se jich, zda mají výhrady k prodeji. Je to tak načasováno kvůli tomu, že pokud by se objevil nesouhlas, abych k tomu byl zavolán já,“ řekl Toman.
Sám sebe označuje za prostředníka mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a majiteli pozemků, jejichž půdu silničáři potřebují vykoupit.
Vybavení informačního centra, jehož součástí je i Tomanova kancelář, zaplatilo pardubické Ředitelství silnic a dálnic. „Zatím stálo vlastní vybudování centra kolem pěti set tisíc korun. Tyhle peníze jsme použili na pořízení židlí, televizí, k tomu ještě přibudou webové stránky, ty jsou však celorepublikové,“ řekl ředitel pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.
Peníze, ze kterých ŘSD pořízení kanceláře zaplatilo, jdou z třicetimilionového balíku financí, který je pro letošek určen na přípravné práce k R35. Z nich bude placena také Tomanova sekretářka a chod centra.
„Vládní zmocněnec je pouze najatý člověk na fakturu,“ řekl Vebr.
Tomanův plat činí podle zjištění MFD měsíčně asi 70 tisíc korun.
Kolik bude stát další provoz informační kanceláře ani kolik dají za nájem prostor pardubické radnici, však ředitel nedokázal vyčíslit. „Ročně to nevíme. Bude záležet na tom, kolik lidí si vyzvedne podklady k R35 a kolik jich tam bude chodit. Teď je to pouze otázka nájmu kancelářských prostor od města,“ řekl Vebr.
Sám Toman říká, že informační centrum i jeho role není samospasitelná. „V legislativě je nyní ten největší problém. Čeští stavitelé dálnic mají horší pozici než ti z okolních států. Když se někdo z majitelů pozemků zablokuje, máme pramalé páky, jak ho přesvědčit,“ řekl Toman. |