Důležitý tah na Moravu se bude stavět jen na papíře. Bagry nevyjedou
Pardubice - Rychlostní silnice R35 - důležitý tah, který má kraj spojit s Moravou - nabírá další zpoždění. Nyní se bude stavět od stolu a po kancelářích a úřadech. Bagry a nákladní auta začnou vyhrabávat trasu nejdříve za tři roky.
„Ze zkušenosti vím, že operovat dopředu termíny, kdy něco dokončíme, nemá smysl. Proto raději řeknu, že do tří let bude hotová dokumentace ke stavbě,“ řekl ředitel pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.
Zástupci čtyř krajů a státu přitom před necelými dvěma roky podepsaly smlouvu, která měla zajistit, aby se po rychlostní komunikaci R35 dalo projet z Liberce až do Olomouce nejpozději v roce 2020. To se už nyní jeví jako nereálné.
„Optimistický termín jejího dokončení v celé více než třistakilometrové trase je rok 2017, pesimistický termín je rok 2020,“ uvedl v dubnu 2008 generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík.
Letos se však přece jen rychlostní silnice R35 přiblíží k Vysokému Mýtu, a to o jeden kilometr. Tedy o tisíc metrů přemostění, které se bude klenout nad obří křižovatkou u Opatovic nad Labem a přijde na 1,4 miliardy korun. Z operačního programu Doprava ho zaplatí Evropská unie.
Podle některých politiků mohla však být stavba důležité silnice mnohem dál, kdyby se na začátku projednávání trasy tolik let neváhalo s trasováním. „Tím jsme přišli o evropské peníze. Dneska není tato silnice z čeho zaplatit. Když se podívám na rozpočet státního fondu dopravní infrastruktury, který je připraven ve třech variantách, tak optimistická říká: můžeme ji zaplatit v roce 2018, realistická v roce 2020, pesimistická ještě o deset let později,“ řekl krajský radní pro dopravu Jan Tichý.
Silničáři přitom zatím mají jen peníze na letošní rok - 30 milionů korun na přípravy projektové dokumentace. „V letošním roce předpokládáme pouze dokončení dokumentace pro územní rozhodnutí a její projednání. Nepotřebujeme zatím peníze na výkupy pozemků,“ přiblížil letošní postup prací Vebr.
Podle něj bude pro stavbu důležitý zejména následující rok. Pokud stát neuvolní peníze na výkup pozemků pro silnici, je podle Vebra stavba R 35 ohrožena.
Třicet milionů korun, které mají silničáři letos na silnice, půjdou na projektové dokumentace dvou úseků, které jsou s přípravou zatím nejdál: pokračování R35 z Opatovic nad Labem - Časy a navazující R35 z Časů do Ostrova.
Právě úsek před Vysokým Mýtem by mohl postavit soukromník.
„Ministr Slamečka ho má na seznamu vhodných úseků pro PPP projekt. Je to krátký rovný úsek, který by mohl být rychle postaven,“ řekl bývalý radní pro dopravu a nyní vládní zmocněnec pro R35 Ivo Toman.
Jeho nástupce v křesle radního pro dopravu ale považuje PPP projekt, tedy propojení státního a soukromého sektoru, za problematický.
„Spolupráce se soukromníkem bude vytvářet výrazný tlak. Soukromá firma se musí dostat zpátky na svoji cenu. Jestliže R35 bude stát devadesát miliard korun, tak soukromý investor musí být na sto procentech toho, co do silnice vložil,“ řekl Tichý s tím, že by se třeba musel upravit systém mýtného, aby se investorovi stavba vyplatila.
Důležitý tah na Moravu má však podle Tomana ještě víc trhlin.
„Rodí se nám tři kritická místa: jedna věc, kudy vést R35 kolem Litomyšle, když Jan Vaňous napadl územní plán. Další minou je požadavek ekologického hnutí Děti Země, aby se pečlivěji vyřešilo napojení R43 na Brno. Třetím problémem jsou přivaděče na Orlickoústecko,“ řekl Toman. |