První tři kilometry rychlostní silnice R35 v Pardubickém kraji byly
slavnostně otevřeny na konci listopadu mezi obcemi Sedlice a
Opatovice. Stále velmi diskutovaným tématem zůstává nejen výstavba
dalších úseků samotné silnice R35 v našem kraji, ale také vybudování
přivaděčů a obchvatů měst našeho regionu.
Termín další výstavby silnice a podoba přivaděčů v našem regionu stále
nejsou jasně stanovené. Starosta města Jaroslav Zedník pro OIK TV
řekl: "R35, stálý evergreen našeho regionu. Kdy se začne stavět,
samozřejmě k tomu se dnes nemohu vyjádřit, i když jsem člen
zastupitelstva Pardubického kraje. To je ještě, myslím si, běh na
dlouhou trať, kdy se konkrétně začne stavět R35, ale podle zpráv z
vlády byla zařazena mezi prioritní stavby na dalších 7 let." České
Třebové se v souvislosti s R35 týkají tři základní body. Prvním je
příjezd do České Třebové od Brna. Silnice by měla vést z nově
otevřeného obchvatu Opatova mimo obec Třebovice, kde by se dále
napojila na stávající silnici I/14. Dalším bodem je propojení silnice
III. třídy mezi Českou Třebovou a Litomyšlí a třetí věcí, která by se
měla řešit až následně po těchto dvou úpravách, bude obchvat města
Česká Třebová. Všechny tyto body jsou podle Jaroslava Zedníka již v
územním plánu a v připravovaném investičním záměru pro výstavbu
rychlostní silnice. Podle starosty je to pro Českou Třebovou zásadní
věc, jak zajistit osobní a nákladní dopravu s napojením na R35.
Důležitý je také obchvat, který by městu velmi ulehčil. Jaroslav
Zedník řekl: "Musíme vycházet z reality plánování státního rozpočtu,
takže tyto stavby byly zapracovány do projektové dokumentace, čili do
územního plánu a budou se řešit v podstatě jako přípravné záležitosti
k R35 a nebo v průběhu výstavby R35." To se týká hlavně propojení mezi
Opatovem a Českou Třebovou a Českou Třebovou a Litomyšlí. Proti stavbě
čtyřpruhového přivaděče na Orlickoústecku se postavilo sdružení Děti
Země. Miroslav Patrik, zástupce sdružení Děti Země, pro OIK TV řekl:
"Ta hlavní námitka, proč by se neměl stavět čtyřpruhový přivaděč, ale
řekněme dvoupruhový, který by co nejvíce kopíroval terén, je, že by se
tam umístila mohutná silniční stavba, která by znamenala velké násypy,
velké mosty." Jaroslav Zedník dodal: "Myslím, že tady okolo České
Třebové se nenacházíme v žádné natuře, v žádných ochranných pásmech.
Biokoridory, které tady jsou nakresleny, jsou podle mne i stavebně
řešitelné tak, aby obě strany byly spokojené, takže spíše půjde o
dobrou vůli se dohodnout a nebo si to vyargumentovat tak, aby vždycky
od toho stolu odcházely spokojené obě strany." V současné době se Děti
Země vyjádřili k dokumentaci ohodnocení vlivu na životní prostředí.
Vyjádřením se nyní zabývá posudkář, který by měl zjistit, zda jsou
námitky důležité či ne. Po vypracování posudku se budou moci Děti Země
znovu vyjádřit a případně vznést další připomínky a ve třetím kole
bude záležitost diskutována při ústním veřejném projednání. Jaká tedy
bude konečná podoba přivaděče, není ještě zcela jasné. Stejně tak není
jasné, za kolik let stavba přivaděčů na R35 začne. |