<- Novější článekPředchozí článek ->
 
R35: později než pozdě
Mladá fronta DNESVydáno 12. prosince 2009
 
Stavbu dálnice, která spojí Čechy s Moravou, odsouvají spory o trasu v Českém ráji a krize

Pardubice - Skoro to vypadá, že v případě dálnice na Moravu nemá cenu se ptát, kdy vznikne, ale jestli vůbec.
Nejnovější spory o její trasu u Litomyšle a v Českém ráji spolu s finanční krizí totiž odsouvají její stavbu stále do vzdálenější budoucnosti. O dálnici R35, která má začít v Liberci, u Opatovic protnout spojnici Hradce a Pardubic a zamířit k Olomouci, víme jistě jediné. Peníze a termín, že se začne stavět, má pouze třetí patro obří křižovatky u Opatovic nad Labem. Přemostění ale posune R35, která vede pouze několik kilometrů ze Sedlic, kde se kříží s dálnicí D 11, o pouhý kilometr.
„U Opatovic budeme pokračovat v létě. Nyní jsme vybrali firmu, která nejvyšší patro křižovatky postaví,“ řekl ředitel pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr. Po vztyčení na české poměry velkolepého dálničního mostu ale R35 skončí v polích. Na jak dlouho? Zřejmě na mnoho let. Pokračování na východ k Vysokému Mýtu je ve hvězdách.
„V dalších částech trasy, tedy z Opatovic do Časů a v pokračování z Časů do Ostrova dokončujeme dokumenty, které jsou potřebné pro územní rozhodnutí,“ říká pouze Vebr. Kdy ale na místo vjedou buldozery, říct nedokázal.
Tvrdí však, že problém, který kolem trasy R35 nastal u Litomyšle, kde územní plán napadl nespokojený soukromý zemědělec Jan Vaňous z Bohuňovic a soud mu dal za pravdu, prý stavbu v těchto místech nezpozdí. Silničáři podle Vebra zatím totiž nejsou v těchto místech v přípravách silnice tak daleko.

Rychlostní silnice R35: později než pozdě
Hejtman ale tak optimistický není. Zdržení, až dvouleté, připouští. Krajští úředníci nyní totiž musejí vypracovat studii, která ukáže možné jiné trasy R35 kolem Litomyšle. „Předpokládám, že zdržení může být až dva roky. Je to opravdu nepříjemné poučení, že územní plán je základní zákon a experimentování s ním se nevyplácí,“ řekl hejtman Pardubického kraje Radko Martínek.
Na Liberecku je spor o R35 ještě vážnější a skončí až u soudu. Zatímco krajští zastupitelé chtějí, aby trasa silnice vedla Chráněnou krajinnou oblastí Český ráj, ekologičtí aktivisté jsou tím zděšeni a hrozí žalobou. „Proti dálnici budeme bojovat dál, jsme připraven jít až k soudu,“ říká aktivistka Martina Pokorná.
Silným hráčem proti R35 je i současná ekonomická krize a stav českého rozpočtu. Šance na její rychlou stavbu je tak stále nižší. V harmonogramu její výstavby proto budou v nejlepším případě platit až ty nejvzdálenější termíny.

* Harmonogram R35
1. Úsek Sedlice (D11) - Opatovice 3,2 km, zprovoznění 2009
2. Úseky Opatovice - Časy - Ostrov 26,9 km, zahájení 2010 - 2015 3 2010 - 2015
3 . Úseky Ostrov - Litomyšl a Litomyšl - Opatovec, 43,9 km zahájení výstavby: 2014 - 2015 4 2014 - 2015
4 . Úseky Opatovec - Staré Město a St. Město - Mohelnice, 34,4 km zahájení výstavby: 2014 - 2016

Foto popis| DO VZDUCHOPRÁZDNA. Takhle končí R35 u Opatovic nyní. Estakáda 3. patra bude sice brzy dostavěna, ale skončí v polích o kilometr dál.
 
- Stanislava Králová -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010