Východní Čechy – To, co skončilo fiaskem při budování dálnice do Ostravy, by mohlo podle představ radních Královéhradeckého kraje fungovat u pokračování D11 z Hradce přes Trutnov na polské hranice. A stejně tak u R35 na Olomouc. Rozhodli se vyhlásit tendr na studii proveditelnosti výstavby metodou PPP, tedy za pomoci peněz soukromých investorů. Stát kvůli nedostatku peněz pozastavuje i připravené projekty, natož ty plánované. Královéhradecký kraj se rozhodl zjistit možnosti veřejně–soukromého partnerství u D11 mezi Hradcem a Trutnovem. Pravdou ovšem je, že představy, nepředstavy, finanční možnosti státu pokračovat s D11 jsou nyní tak mizivé, že soukromý kapitál je nyní jedinou možností. Touto formou se ostatně možná bude stavět i navazující dálnice R35 z Hradce do Mohelnice, která je potřeba kvůli odlehčení přetížené brněnské dálnice D1.
„Vstup soukromého investora by výstavbu R35 urychlil jak z hlediska finančního, tak i stavebního. Dobré zkušenosti s PPP projekty můžeme čerpat z okolních zemí,“ řekl nedávno ministr dopravy Gustav Slamečka.Ani na R35, ani na D11 totiž v rozpočtu nejsou téměř žádné peníze, s vyčerpanými bruselskými fondy už také nelze počítat. Stát dokonce kvůli Janotově balíčku pozasatavuje už připravené silniční projekty, natož aby začínal další.
A zatímco Poláci chtějí svou A3 od Baltu přivést k českým hranicím u Královce už v roce 2012, v té době se bude na našem území D11 teprve někde mezi Hradcem a Jaroměří. „Dálnice D11 by se nemusela stavět jen za peníze státu. Dnes se její výstavba na veřejné finanční zdroje spolehnout nemůže. Kraj chce proto nechat připravit studii, která prověří a otevře možnost stavět D11 ve spolupráci soukromníků a veřejných institucí. Krajští radní proto schválili zadání výběrového řízení na návrh řešení studie proveditelnosti stavby dálnice D11 metodou PPP,“ uvedl mluvčí Královéhradeckého kraje Imrich Dioszegi.
Kraj přitom dálnici nestaví, investorem je státní Ředitelství silnic a dálnic. „Nechceme ale sedět se založenýma rukama a jen kritizovat pomalé budování dálnice a přehuštěnou dopravu. Postup konzultujeme s ministerstvem dopravy,“ dodal mluvčí. Odmítl i výtku, že kraj tak vyhodí miliony korun, které by měl správně zaplatiti stát. „Nepůjde ani o jednotky milionů, domnívám se.“
Z Hradce Králové zbývá dostavět na hranice s Polskem 64 kilometrů autostrády. Do Jaroměře bude mít statut dálnice, odsud dál parametry podobné rychlostní silnice.
Stát se přitom doposud nebyl schopen za 16 let finančně vypořádat s farmářkou Ludmilou Havránkovou, kvůli jejímž polím je D11 před Hradcem provizorně svedena na okresky. Kvůli vyřešení sporu se bude dokonce přeprojektovávat dálniční sjezd do Hradce. |