Politici slibovali silnici na Moravu už na rok 2017
Pardubice - Škrty v rozpočtu ministerstva dopravy ohrožují chystanou stavbu rychlostní silnice R35, která má v budoucnu spojit východní Čechy s Moravou. Sliby některých politiků, podle nichž budou řidiči jezdit z Opatovic do Mohelnice po nové čtyřproudové silnici v roce 2017, zní dnes jako fantazie.
Ministerstvu chybí asi 30 miliard korun a ministr dopravy Gustáv Slamečka nyní podle svých slov sestavuje seznam silnic, jejichž stavbu zastaví nebo ani nezahájí. Vše nasvědčuje tomu, že na krizi doplatí i rychlostní silnice R35.
Dokonce i vládní zmocněnec pro stavbu silnice R35 a bývalý hejtman Pardubického kraje Ivo Toman připouští, že netuší, co bude dál.
„Příprava stavby silnice z Opatovic k Vysokému Mýtu běží na plné obrátky. Letos na to peníze jsou a jen doufám, že na to budou i příští rok. Kdybychom zastavili kvůli úsporám i přípravu stavby, byla by to pro celé území tragédie,“ uvedl Toman.
Ministerstvo dopravy rozjelo práce na přípravě třicetikilometrového úseku od křižovatky v Opatovicích k Vysokému Mýtu tak, aby se za tři roky mohlo stavět. Byl by to ale skoro zázrak, kdyby za tři roky bylo k dispozici potřebných deset miliard.
Pro celý Pardubický kraj, kam na podzim přivede nová křižovatka u Opatovic další porci kamionů, to znamená, že dopravní situace v centrech mnoha měst se ještě zhorší. A to se politici z kraje vždy utěšovali tím, že pražští politici berou silnici R35 jako alternativu dálnice D1 a budou ji chtít za každou cenu postavit. „Je to průšvih. Netušil jsem, že ministerstvo nezařadí silnici R35 ani mezi priority,“ uvedl starosta Svitav Jiří Brýdl.
„Neviděla bych to tak černě. Toto je úřednická vláda. Důležité budou volby, ty mohou změnit hodně,“ řekla mluvčí Pardubického kraje Magdalena Navrátilová.
Smutné je, že stavba pro Pardubický kraj klíčové silnice mohla být připravena už touto dobou. Vše zbrzdily spory krajských politiků o to, zda má dálnice vést Orlickoústeckem nebo Svitavskem. Nakonec zvítězila jižní „svitavská“ varianta.
Ivo Toman, který jako radní a později i hejtman neúspěšně prosazoval severní variantu, dnes odhaduje, že se tím příprava stavby zdržela přibližně o dva roky. „Kdybychom rozhodli rychleji, mohla by začít soutěž na dodavatele, ale do krize bychom spadli tak jako tak a peníze na stavbu by stejně nebyly,“ uvedl Toman.
Více viz Téma na str. C3
***
„Je to průšvih. Netušil jsem, že ministerstvo nezařadí silnici R35 ani mezi své priority.“ Jiří Brýdl, starosta Svitav |