Česká Třebová - Starostové Orlickoústecka se zřejmě zapíší do historie svého regionu jako autoři nové podoby silniční mapy.
Vedení Pardubického kraje totiž podporuje jejich návrh přivaděče k rychlostní silnici R35 a chystá se ho zahrnout do územního plánu kraje. Pokud to udělá, předurčí projektantům silnice vést ji právě tudy. „Návrh starostů Orlickoústecka je v podstatě shodný s naším volebním programem, podporujeme ho, včetně obchvatu České Třebové a Ústí nad Orlicí,“ řekl hejtman Radko Martínek.
Starostové měst a obcí v okolí těchto měst totiž odmítají silniční napojení na R35, jaké pro ně dosud navrhli projektanti této silnice. Spojení regionu s pětatřicítkou mělo vést třemi trasami přes kopcovitou krajinumezi Českou Třebovou a Litomyšlí. „Takový přivaděč by byl příliš drahý a neefektivní. Nemá vůbec význam jej řešit,“ říká k tomu starosta České Třebové Jaroslav Zedník.
Po R35 přivaděče k Třebové a Ústí
Vedení zdejších samospráv přišlo s návrhem nové podoby přivaděčů. Chtějí vytvořit okruh silnice, která se od R35 odpojí u Zámrsku před Vysokým Mýtem a opět se na ni napojí u Opatova na Svitavsku. Tato trasa má být zároveň obchvatem Libchav, Ústí nad Orlicí a České Třebové. „Myslím, že je to rozumné. Stejně jako připojit Lanškroun po stávající silnici tak, že využijeme obchvat Opatova a budeme pokračovat dál zvýšením kapacity stávající silnice. V novém územním plánu je sice nová trasa, ale ta je nerealistická,“ říká hejtman Martínek.
Protože ale v územním plánu Pardubického kraje není zakreslen žádný přivaděč Orlickoústecka, pouze jižní trasa R35, bude příprava této stavby trvat ještě dlouho. „Problém také je, že v Libchavách a v Ústí nad Orlicí chtějí starostové vést silnici jinak, než jakou podobu schvalujeme v nové revizi územního plánu. Jakmile dokončíme jeho připravovanou změnu na jaře 2010, budeme muset zahájit další změnu,“ vysvětluje Martínek. Tím se začátek stavby přivaděčů ještě posune. Podle Martínka asi o dva roky po začátku stavby R35. Její zahájení politici odhadují na roky 2012 až 2015.
Toužené obchvaty Ústí, Třebové a Libchav se tak zároveň s přivaděči nepostaví. „Ani předchozí ministr dopravy Petr Bendl, se kterým jsme o tom jednali, nedovedl říci, kdy by k tomu mohlo dojít,“ řekl Zedník.
|