Starostové Orlickoústecka požadují lepší silnici číslo 14 jako řešení, jak připojit region na R35
Česká Třebová - Když kraj rozhodl o vedení rychlostní silnice R35 jihem, připravil tím města a obce Orlickoústecka o naději, že budou stát na jednom z nejvýznamnějších tahů v zemi.
Starostové zdejších samospráv se ale touhy po významné dopravní tepně nevzdávají. Dohodli se, že jako hlavní řešení, jak spojit region s pětatřicítkou, budou požadovat vylepšení silnice I/14. Na kraj a ministerstvo dopravy chtějí tlačit, aby v regionu postavili prakticky novou silnici a spojenou s obchvaty měst. Trasa by měla navázat na právě vznikající obchvat Opatova na Svitavsku a vést mimo obce do České Třebové. Odtud by pokračovala obchvatem Třebové, obchvatem Ústí nad Orlicí a jižním obchvatem Libchav. Ten by se pak u Brandýsa nad Orlicí napojil na přivaděč R35, který chce stát postavit z Vysokého Mýta do Žamberka.
„Každý si řekne: to jsou blázni, nikdo jim to nepostaví. Neočekáváme ale, že tahle celá trasa vznikne v rámci výstavby R35,“ říká starosta České Třebové Jaroslav Zedník.
Zedník spolu se starosty všech měst a obcí v okolí připravuje memorandum krajskému úřadu. V něm chtějí dát najevo, že právě na takovém řešení se původně rozhádaný region dohodl.
„V okamžiku, kdy budeme táhnout za jeden provaz, bude to přijatelné. Rozdělíme tuto stavbu do etap. Nemůžu říci, zda to bude trvat pět, deset nebo padesát let. Ale chceme takové řešení dostat do dlouhodobých plánů a strategií ministerstva dopravy,“ říká Zedník.
Starostové budou požadovat, aby stát při výstavbě pětatřicítky postavil propojku mezi Opatovem a silnicí číslo 14 v České Třebové. Vedle toho by měl upravit tři trasy přes hřeben mezi Litomyšlí a Orlickoústeckem, které původně zamýšlel jako přivaděče silnice R35. Na ně se ale starostové regionu dívají jen jako na provizorní řešení. Tím úplným má být podle připravovaného prohlášení stavba obchvatů Ústí, Třebové, Libchav a jejich napojení na žamberský přivaděč.
Podle Ivo Tomana, který začíná pracovat ve funkci vládního zmocněnce pro silnici R35, je sama dohoda starostů přínosná. „Pokud se samospráva na něčem sjednotí a bude to i pro investora stravitelné z pohledu financí, tak to vítám a je naděje, že tuto část našeho kraje smysluplně napojíme na dálnici,“ říká Toman. Dodává ale, že nakonec nejdůležitější bude to, jak bude starosty navrhované napojení drahé. „Nastala ekonomická krize a má to dopad i do rozpočtu státu na dopravní stavby,“ dodává Toman. |