|
<- Novější článek | Předchozí článek -> | | R35: včera bylo pozdě, říkají lídři
| Mladá fronta DNES | Vydáno 29. září 2008 | | SILNICE R 35 Po letech dohadů krajské zastupitelstvo rozhodlo, že silnice R 35 povede v Pardubickém kraji jižní trasou. Silnice za 50 miliard korun tak bude kopírovat dnešní cestu I/35. Zatím ale není znám přesný začátek stavby a není vyřešeno ani silniční napojení Orlickoústecka
Kdy se řidiči z Pardubického kraje projedou po rychlostní silnici R 35, která má nahradit věčně ucpanou a rozbitou silnici I/35? Podle zástupců současného vedení krajského úřadu by to mohlo být už v roce 2016. Opoziční politici tak optimističtí nejsou. Podle nich krajští radní při přípravě silnice hodně zaspali. Výstavba klíčové krajské silnice je druhým předvolebním tématem v seriálu MF DNES.
Ivo Toman za Občanskou demokratickou stranu, Roman Línek za Koalici pro Pardubický kraj, Radko Martínek za Českou stranu sociálně demokratickou a Pavel Křivka za Stranu zelených už před týdnem hodnotili záměr firmy AVE CZ na obnovení spalovny nebezpečných odpadů v Rybitví u Pardubic. Příští pondělí najdete na stránkách MF DNES jejich názor na otázku krajského zdravotnictví a za čtrnáct dní na masový příchod tisíců dělníků z asijských zemí.
Všem čtyřem lídrům demokratických parlamentních stran, kandidujících v Pardubickém kraji v říjnových volbách, MF DNES vždy zašle fotku, která se týká zvoleného tématu, a poté otiskne reakci lídrů jednotlivých stran.
Vedení kraje při přípravě R35 zbabralo úplně vše
Silnice R35 a R43 mají význam pro celou zemi, protože představují jediné řešení pro situaci na dálnici D1. Jsou to také klíčové komunikace pro ekonomický rozvoj kraje. To, že stávající koalice ODS a KDU-ČSL (Koalice pro Pardubický kraj) zdržela tuto stavbu o několik let, je trestuhodná chyba. Roman Línek mohl stavbu jedinou možnou trasou - jižní - prosadit již ve funkci hejtmana. Bál se, a příští volby prohrál. Ivo Toman sveřepě trval do poslední chvíle na severní variantě a svým postojem znehodnotil vytvoření územního plánu kraje. Oba pánové se snaží vylhat se ze svých chyb. Tvrdí, že se nic nestalo, že vše je v pořádku. Není! Stavbu čeká složité období projektování, výkupu pozemků a vlastní stavby. Ztracené roky se dohnat nedají. Navíc tolik potřebné přivaděče do Ústí, České Třebové a Lanškrouna nejsou připraveny vůbec. Nejsou ani v územním plánu. Jejich stavba se zdrží ještě víc než R 35. Lidé v Litomyšli,Vysokém Mýtě či České Třebové budou dál obtěžováni neúnosnou dopravní situací a ta se bude zhoršovat. Také přístup současné vlády k výstavbě je horší. Nyní ministři na papíře mění termíny výstavby a tvrdí, že peníze na výstavbu budou, aniž řeknou, na úkor kterých staveb je zajistí. Oproti tomu vláda ČSSD se zavázala kraji zaplatit přivaděče na sever, nařídila ministrům zajistit financování a každého čtvrt roku informovat vládu o přípravách výstavby. Pokud po volbách budeme kraj řídit, přístup k oběma stavbám změníme. Silnice budou prioritou. Změníme územní plán, aby se mohly stavět přivaděče, do kterých zahrneme i obchvat České Třebové a Ústí nad Orlicí. RADKO MARTÍNEK, ČSSD
Po R35 se projedeme nejpozději v roce 2017
Silnice R35 je klíčovou stavbou nejen pro kraj, ale pro celou zem. Je variantou přetížené dálnice D1 a ulehčí tak dopravě ze západu na východ.
A odlehčí obcím na současné silnici I/35, které trpí hlavně kvůli kamionům. Pardubický kraj i já osobně, jako radní zodpovědný za dopravu, vyvíjíme neustále silný tlak na stát, aby přípravu a výstavbu silnice urychlil. Jde o investici v řádu desítek miliard korun. Velmi mne těší, že výstavba první části Opatovice -Sedlice už byla zahájena, včetně stavby obří křižovatky v Opatovicích, která propojí R35 s dálnicí D11 a čtyřpruhem mezi východočeskými metropolemi. Ministr dopravy Aleš Řebíček minulý týden navštívil jednání zastupitelů kraje a ujistil je, že R35 je i přes mediální „šumy“ prioritou státu, že na úseky po Vysoké Mýto je EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí, hotova a na úseky od Mýta na východ bude do konce roku. Potvrdil, že dokumentace k územnímu řízení na úseky před Vysoké Mýto bude dokončena na jaře a že v plánu financování se s R35 počítá. Ministerstvo dopravy je připraveno využít zhruba 10 - 20 miliard korun z evropských zdrojů, zbytek ze státního rozpočtu. Pokud nebudou problémy s výkupy pozemků, budeme moci po silnici jezdit v letech 2016 -2017. A jsem optimista i v tom, že současně s R35 vzniknou i přivaděče na Orlickoústecko a další související stavby, jako parkoviště či odpočívadla. Věřím, že v trasování přivaděčů se vyhneme dlouhým jednáním a spekulacím s pozemky a že majitelé pozemků, ale i starostové dotčených obcí dokážou najít kompromis a že budou umět jít vstříc veřejnému zájmu. IVO TOMAN, ODS
Výběr trasy zpomalili zastupitelé z ODS
Co nejrychlejší výstavba silnice R35 je pro Koalici pro Pardubický kraj prioritou číslo 1. Jedině rychlé vybudování této páteřní komunikace spojující D 11 s dálnicemi na Moravě zachrání náš kraj od zvyšující se kamionové a tranzitní dopravy. Ta přetěžuje nejen státní silnice, ale ničí i nově opravené silnice krajské a neúnosně obtěžuje obyvatele.
Osobně jsem zastupitelstvu v roce 2006 předložil územní plán kraje - a jako první kraj ve státě jsme ho schválili, včetně jižní trasy R35. Část zastupitelů, zejména z řad ODS, podmínila schválení ještě závazkem prověřit, zda trasa R35 je optimální. Hodnocení, které trvalo asi rok, potvrdilo jižní trasu R35, což v únoru 2008 schválilo zastupitelstvo. Od té doby se po mých osobních intervencích na premiéra, ale i na ministry dopravy, místního rozvoje a financí, rozběhla příprava stavby a podařilo se v září tohoto roku vrátit R35 do vládních priorit. Vedle úseku od dálnice D11 do Opatovic, který bude v roce 2010 zprovozněn a stojí 3 miliardy, se počítá v letech 2011-14 s postupným zahajováním všech dalších etap v kraji. Pořídit v soutěži s jinými kraji tuto investici za více než 45 miliard korun nebude jednoduché. Jsem si ale jist, že pokud budeme důslední, je reálné R35 v rozhodující míře zprovoznit do roku 2017. To je nakonec i datum, které po mých připomínkách vláda před dvěma týdny schválila jako cílové datum oproti původně určenému roku 2021. Dnes R35 nepomůže kritika toho, co se dříve možná mohlo udělat efektivněji. Pomohou jen konkrétní kroky v přípravě realizace a zajištění financování. ROMAN LÍNEK Koalice pro Pardubický kraj
Výstavbu R35 podpoříme, splavnění Labe ne
Strana zelených je rozhodným zastáncem urychlené výstavby této velice důležité rychlostní silnice R35, ačkoli by možná někteří političtí oponenti od Strany zelených čekali, že budeme chtít bránit všem stavbám vždy a všude.
Tak tomu v Pardubickém kraji rozhodně není a zoufalou dopravní situaci zejména na úseku stávající silnice I/35 Holice - Vysoké Mýto zjevně nelze řešit žádným jiným způsobem. Dokud není tato zásadní komunikace postavena, nemá podle nás smysl uvažovat o stamilionových nebo dokonce miliardových investicích veřejných prostředků do výstavby pardubického letiště nebo do splavnění Labe, které si vyžaduje megalomanský a hlavně zbytečný kanál u Přelouče. Nemalé zdržení výstavby silnice R35 způsobily nekončící a hloupé hádky o trasování, v nichž někteří krajští zastupitelé podléhali sobecké nabubřelosti a sebestřednosti starostů měst severně od této silnice. Podle mne přitom severní trasa neměla být vůbec nikdy do mapy zakreslena! Stručné shrnutí dopravního programu Strany zelených pro Pardubický kraj je následující: Výstavbu silnice R35 v její jižní variantě bude určitě podporovat, silnici R 43 s úpravami v navrhované trase rovněž ano, a ano říkáme i rozvoji železniční a veřejné silniční dopravy. Pokud v krajských volbách uspějeme, budeme určitě podporovat i výstavbu důležitých obchvatů měst. Naopak budování a zlepšování pardubického letiště za stovky milionů korun budeme podporovat je podmíněně. Není pro nás prioritou. A splavnění Labe říkáme jasné ne. PAVEL KŘIVKA, zelení | | - - | | <- Novější článek | Předchozí článek -> | | |
|
|
|
|