KLÍČOVÁ SILNICE Silnice R 35 patří mezi nejdůležitější plánované dopravní stavby v republice. Stane se druhou západo-východní tepnou, a odvede tak dopravu z chronicky přetížené dálnice D1
Pardubice - Kdy vyjedou na tolik očekávanou silnici R 35 první auta? Krajští politici i ministerští úředníci se shodují na roku 2017. K tomu je však šéf pardubického Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr skeptický. „To by musela nastat rychlá změna v zákonech, že bychom to stihli, ale podle našich propočtů se blížíme k roku 2020,“ říká.
* Proč jde stavba klíčové silnice tak pomalu?
Nezáleží na době výstavby, u tak velké stavby rozhoduje doba přípravy. Nejvíc času zabere vykupování pozemků.
* Kolik jich po délce téměř 120 kilometrů musíte vykoupit?
Plných sto procent. Čeká nás jednání přibližně se třemi tisíci vlastníky. Z několikaleté zkušenosti vím, že s většinou se dohodneme, ale na každé stavbě se najdou takoví, kteří mají důvody pozemky neprodat. I tady už se takoví objevují.
* Je možné, že se vám nepodaří vykoupit všechny pozemky?
To možné je. Když však půl procenta stavby zastaví stavbu celou, je problém v legislativě. Vlastníci půdy přitom dostanou své pozemky zhodnocené. Územním rozhodnutím se z orné půdy stává parcela, která má větší cenu, než kus pole.
* Proti stavbě mohou protestovat i ekologická sdružení. Dají se očekávat výtky z této strany?
To nepředpokládám. Ekologové nechtěli severní variantu silnice, stavíme podle jižního návrhu, měli by být tedy spokojeni.
* S některými částmi R 35 jste už začali...
Ano, probíhají přípravné práce na stavbě třetího patra křižovatky v Opatovicích, které umožní pokračování R 35 bez dodatečného zásahu do dokončování stavby R 35.
* Jak tedy bude stavba pokračovat dál?
Nechceme pracovat na krátkých úsecích, to bychom se silnicí nehnuli. Budeme stavět z obou stran několik úseků najednou. Od Opatovic po Vysoké Mýto máme zpracovanou základní dokumentaci.
* Kolik bude důležitá silnice nakonec stát?
Do 50 miliard se vejdeme. Silnici dostavíme až do Mohelnice, která sice už nepatří do našeho kraje, ale když už budeme mít na místě veškeré vybavení, budeme stavět v kuse až na Moravu.
* R 35 v číslech
Plánovaná stavba jednotlivých úseků silnice
Sedlice (D11) - Opatovice
délka úseku: 3,2 km
plánovaný termín zprovoznění: 2009
Opatovice - Časy, Časy - Ostrov
délka úseků: 26,9 km
plánovaný termín zahájení výstavby: 2010 - 2015
Ostrov - Litomyšl - Opatovec
délka úseků: 43,9 km
plánovaný termín zahájení výstavby: 2014 - 2015
Opatovec - Staré Město
Staré Město - Mohelnice
délka úseků: 34,4 km
plánovaný termín zahájení výstavby: 2014 - 2016
* R 35 v krajích
Liberecký 55,2 km
Královéhradecký 62,8 km
Pardubický 94,2 km
Olomoucký 91,8 km
Moravskoslezský 2,1 km
Zlínský 6,1 km
zdroj: ŘSD ČR |