SILNICE HNED TAK NEBUDE Silnice, která propojí východní Čechy s Moravou, nabírá další zpoždění. I přes dřívější proklamace ministerstva dopravy a krajských politiků se nezačne stavět dříve než v roce 2013
Pardubice - Překážek, které musejí státní instituce ještě překonat, než se dostanou ke stavbě pro Pardubický kraj klíčové silnice R35, je ještě hodně. Přípravu zdržuje složitý legislativní proces a leccos ji může radikálně zastavit. Třeba připomínky ekologů nebo neochota vlastníků pozemků na trase.
„Ministerstvo dopravy si uvědomuje, že je to jedna z nejvíce klíčových staveb v zemi. Nemůžeme ale začít stavět dříve, než vyřešíme řadu věcí,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Dodává, že stavba podle střízlivého odhadu začne růst až za pět let. Přesto nezačíná Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které má tuto dopravní stavbu na starosti, od nuly. První úsek R35 již staví, jde o napojení dálnice D11 v Sedlicích na budoucí obří mimoúrovňovou křižovatku u Opatovic nad Labem.
„Tuto část zprovozníme v příštím roce a na další úseky po Ostrov zpracováváme investiční záměry, na které naváže příprava dokumentace územního rozhodnutí,“ říká mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.Připomíná, že stavbu R35 zdrželo dlouhé jednání Pardubického kraje o její trase. „To, že Pardubický kraj konečně rozhodl o vedení trasy na svém území, je po dlouhé době stagnování velmi významný krok k realizaci R35,“ říká Vápeníková. Podle ní letos státní orgány dokončí projednávání studie vlivu stavby na životní prostředí a vytvoří investiční záměr.
V této fázi by stavbu mohla zkomplikovat ekologická hnutí. Ta se ale proti jižní variantě zatím neozývají. Ekologové protestovali hlavně proti vedení dálnice severem. V příštím roce nechá ŘSD zpracovat dokumentaci pro územní rozhodnutí. Začnou také první majetkoprávní jednání a získávání souhlasu s umístěním stavby od nejrůznějších institucí. Po roce 2010 má bude Ředitelství silnic a dálnic usilovat o územního rozhodnutí a začne prý s výkupy pozemků. Teprve následně může žádat o stavební povolení.
Právě ale výkupy pozemků budou tím, čeho se investor i politici nejvíce děsí. Na trase jsou tisíce vlastníků nemovitostí. „Nevíme, zda se neobjeví někdo jako paní Havránková,“ naráží mluvčí Hanzelka na farmářku, která léta brzdí dokončení dálnice před Hradcem Králové. „Výkupy budou největším otazníkem,“ říká hejtman kraje Ivo Toman. Poslanci z východních Čech se dokonce kvůli tomu snažili navrhnout zákon, který by výkupy pozemků zjednodušil. Vláda jej ale nepodpořila. Tečkou před zahájením stavby bude výběrové řízení na jejího dodavatele. U stavby za více než čtyřicet miliard korun to jistě nebude jednoduchá ani rychlá záležitost.
Podle politiků z kraje by část stavby, v úseku od Opatovic nad Labem po Ostrov, měla začít dříve než za pět let. Pozdější zahájení na další trase ale některé nepřekvapuje. „Myslím, že budeme rádi, pokud se začne stavět za pět let,“ uvedl starosta Vysokého Mýta Martin Krejza. |