Ústí nad Orlicí, Česká Třebová - Mezi odvěkými rivaly, sousedními městy Ústí nad Orlicí a Českou Třebovou, už to zase jiskří.
Tentokrát mají města poněkud jiný pohled na to, kudy by měl vést přivaděč, který spojí jejich města s čtyřproudovou rychlostní komunikací R35. Zatím se obě strany snaží zdržet ostřejších slov. Otevřená válka o novou silnici by mohla poškodit obě města a ohrozit stavbu životně důležitého přivaděče.
„Některá vystoupení z Ústí jsou zvláštní. Někdy mám pocit, jako by byli na jednání jiní lidé, poslouchali něco jiného než my. Nepřísluší mi ale komentovat jinou samosprávu,“ řekl starosta České Třebové Jaroslav Zedník.
Třebovští: Tudy? To nemůžete myslet vážně!
Českou Třebovou mírně znervóznil fakt, že projektanti položili na stůl jako první variantu trasy přivaděče, která by tamním řidičům zkomplikovala život. „Byl by to přivaděč pro nikoho, jsme ale normální lidé a i Oušťáci pochopí, že jejich požadavek je nesmyslný, neproveditelný, Dlouhá Třebová by nikdy nic podobného neschválila,“ soudí Zedník.
Po trase, která by vedla podélně přes Dlouhou Třebovou, by se auta z Ústí napojila na dálnici bez nejmenší zajížďky. Ústí nad Orlicí ale dává od tohoto přivaděče ruce pryč. „Nevím, kdo mohl takovou hloupost nakreslit,“ řekl místostarosta Ústí Jiří Čepelka.
Varianta je pod stolem a vedení Ústí opakuje své dogma: „Chceme přivaděč mezi Ústí a Českou Třebovou, čtyřpruh s povolenou rychlostí 130 km za hodinu,“ říká starosta Richard Pešek.
A když se objevil návrh, že by se na Orlickoústecko jezdilo ne po jednom přivaděči, ale po třech upravených stávajících silnicích, Ústí okamžitě začalo protestovat. Pro auta z Ústí by to znamenalo překonat strmý kopec Andrlův chlum. „To jsme shodili se stolu. Byl bych zvědavý, jak by tam někdo v zimě poslílal kamiony,“ říká Pešek.
Jenže přivaděč mezi oběma městy zase odporuje některým názorům z Třebové.
„Pro Českou Třebovou je každé řešení severně od města nepřijatelné,“ píše v Českotřebovském zpravodaji Slavomír Gabrhel, který stál před lety krátce ve vedení radnice. Velká část nákladní dopravy z Třebové totiž vyjíždí z průmyslové zóny na jihu města. Přivaděč by prý měl vycházet odtud, přibližně od podniku Korado, a vést na Litomyšl kolem obce Semanín.
K názoru se přidává i městský radní a krajský zastupitel Vlastimil Hruška. „Takto pojatý přivaděč by skutečně odvedl hlavně nákladní dopravu z centra,“ říká Hruška. Podle něj má ale řešení význam, jen pokud by se postavilo současně s obchvatem České Třebové.
A co na přivaděč od jihu Třebové říká Ústí?
„To je úplná hloupost. Jediné rozumné vyústění je mezi Ústím a Třebovou, aby se doprava v jednom městě nezahušťovala na úkor druhého města,“ říká místostarosta Ústí Čepelka.
Podle toho, co říká starosta České Třebové Zedník, se zdá, že by se obě města mohla shodnout ihned. „Pojďme se dohodnout, abychom našli vhodné napojení na silnici I/13 mezi Ústím a Českou Třebovou tak, aby to pro obě města bylo stejně daleko. Zkusme se dohodnout na něčem, co bude dobré pro obě města.“
„Dohodněme se na něčem, co bude dobré pro obě města“ Jaroslav Zedník |