Města mají připomínky ke dvěma přivaděčům na sever kraje ze tří plánovaných
Vysoké Mýto - Nyní, když je konečně jasné, kudy přesně přes Pardubický kraj povede čtyřproudová rychlostní komunikace R 35, začínají města bojovat o trasu přivaděčů ze severních částí kraje k budoucí dálnici. Podle slibu ministerstva dopravy se mají stavět tři přivaděče, po kterých bude možné se dostat z rychlostní silnice R 35 na Orlickoústecko. O dvou z nich se města a obce, které leží na jejich trase, ještě chtějí dohadovat.
Radnice ve Vysokém Mýtě se snaží prosadit, aby přivaděč, který má dálnici spojit s Chocní a Žamberkem, vedl co nejblíže k městu po jeho západním okraji a pak se napojil na starou silnici na Choceň. „Přivaděče k silnici R 35 zatím nejsou zaneseny do územního plánu Pardubického kraje. Chceme, aby ten nejzápadnější vedl co nejblíže k Vysokému Mýtu,“ řekl vysokomýtský starosta Martin Krejza.
Přivaděč by tak částečně vedl po trase, po které měla vést neschválená severní varianta dálnice R 35 obcházející Vysoké Mýto ze západu a ze severu a směřující do Ústí nad Orlicí a České Třebové. „S komunikací na této straně města počítá i náš územní plán,“ řekl Krejza.
Námitky proti trase prostředního přivaděče, který má spojit Ústí nad Orlicí a Českou Třebovou má zase českotřebovská radnice. Vadí jí, že auta mířící na dálnici by podle aktuálního návrhu musela projet celým městem z jihu na sever a pak celou sousední Dlouhou Třebovou. Tam by najela na přivaděč a po něm zamířila opět přes Dlouhou Třebovou na jih k rychlostní silnici. „To je nepřijatelné. Bylo by to hloupé a Dlouhou Třebovou by zbytečně zatěžovaly emise z aut,“ řekl starosta České Třebové Jaroslav Zedník.
Proti trase tohoto přivaděče se ozvali i radní z Dlouhé Třebové. „Obec podélně přetíná železniční koridor, řeka, místní komunikace a silnice první třídy. Nyní by se měla přidat i nová silnice. To je už pět podélných řezů v obci, což je hrozné,“ řekl starosta Dlouhé Třebové Jaroslav Kašpar.
Třetím přivaděčem, který spojí pětatřicítku s Lanškrounem, má z větší části být už existující silnice první třídy do Brna, kterou silničáři pouze zrekonstruují. Proti ní se zatím neozvaly žádné námitky.
Rychlostní silnice R 35 od Opatovic k Mohelnici a tři přivaděče k ní mají stát padesát až sto miliard korun. Podle předběžných odhadů stavba začne v roce 2010 a v roce 2016 bude v provozu.
***
* Přivaděče plánované k dálnici R 35 1. Ze Zámrsku do Chocně a Žamberka Do Chocně povede od křižovatky v Zámrsku nová silnice, která bude zároveň i obchvatem Chocně. Z Chocně do Žamberka je třeba modernizovat stávající silnici. 2. Z Litomyšle k České Třebové a Ústí nad Orlicí Návrh předpokládá deset kilometrů dlouhou novou silnici 3. Z Opatova do Lanškrouna Bude se jezdit po novém obchvatu Opatova a po zrekonstruované silnici z Opatova do Lanškrouna. |