Politici tvrdí, že silnice R35 může stát za osm let
Praha - Rok 2016 by měl být mezníkem pro dopravu napříč Českou republikou. Rokem, kdy výrazně poleví nával aut na dálnici D1, kdy řidiči dojedou z Prahy až Olomouce po souvislé čtyřproudé trase. Rokem, kdy se změní život ve Vysokém Mýtě, Litomyšli a dalších městech a obcích, protože z nich zmizí většina z třiceti tisíc denně projíždějících aut.
Takovým má být alespoň podle cílů Pardubického kraje a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Obě instituce totiž včera představily plány na výstavbu silnice R35.
„V dosud kritickém území mezi Pardubicemi a Mohelnicí by mohla doprava po rychlostní silnici R35 jezdit v roce 2016,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík.
Rok 2016?
To by bylo krásné Na silnici čekají města a obce v kraji netrpělivě. „Pokud by to skutečně bylo v roce 2016, bylo by to velice krásné. Čekají na to nejen lidé v kraji, ale je to také podmínkou ekonomického rozvoje regionu,“ řekl starosta České Třebové Jaroslav Zedník. Kraj a ŘSD chtějí začít stavět co nejvíce úseků silnice už v roce 2013. Mezi dálniční křižovatkou v Opatovicích nad Labem a Vysokým Mýtem začne ale podle krajského radního Ivo Tomana silnice vyrůstat ještě dříve.
„Naším cílem je začít v letech 2010 a 2011 stavět třicet kilometrů z Opatovic nad Labem do Vysokého Mýta. Myslím, že do konce roku 2013 budeme po této silnici jezdit až před Mýto,“ uvedl Toman, náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu. Silnice v jižní variantě, kterou kraji posvětila milionová studie od firmy Sudop Praha, má vyrůst včetně tří přivaděčů, které na ni napojí Orlickoústecko.
Půjde o obchvat Chocně a modernizaci silnic směrem k Žamberku, rekonstrukci silnic, které napojí Lanškrounsko na obchvat Opatova a zcela novou silnici od Litomyšle do Dlouhé Třebové mezi Ústím nad Orlicí a Českou Třebovou. „Zavázala se k tomu vláda se ve svém memorandu k sinici R35,“ připomíná vicehejtman kraje Roman Línek.
Silnice od Opatovic k Mohelnici včetně přivaděčů má stát padesát miliard korun. Podle kraje i ŘSD peníze budou. „Obrátím se na premiéra a ministry, aby se silnice vrátila do priorit staveb, které mají být rozestavěné do roku 2013,“ uvedl Línek. Stát totiž pětatřicítku z takového seznamu vyškrtl kvůli zdlouhavému jednání kraje o její trase. Jižní varianta silnice ale již je v územním plánu kraje a v únoru mají krajští zastupitelé potvrdit její trasu, která byla znovu doporučena studií Sudopu.
Ředitel Brunclík si včera na tiskové konferenci v Praze povzdechl, že razantnější spolupráce kraje a ŘSD nenastala již dříve.
„Škoda, že systémový přístup k přípravě rychlostní silnice nastal až teď,“ uvedl Brunclík. |