Krajský
úřad Pardubického kraje |
1. Úvod - popis variant V současné době je dopravní obslužnost zajišťována především silnicí I/35 (na této trase leží města Holice, Vysoké Mýto, Litomyšl, Svitavy a Moravská Třebová) a silnicí I/14 spojující Českou Třebovou a Ústí nad Orlicí. Na obou komunikacích došlo k výraznému zvýšení intenzit. Mezi roky 1995 a 2000 vzrostla intenzita na silnici I/35 na území Pardubického kraje průměrně o 27,1 % a na silnici I/14 o 9,7 %. Varianta A (Severní) Vede od křížení se silnicí I/35 východním směrem jižně od Chocně a dále do prostoru mezi Ústím nad Orlicí a Českou Třebovou. V prostoru obce Řetová je jako alternativa navrženo tunelové řešení pod vrchem Kozlovec, které je z dopravního hlediska výhodnější pro kratší napojení Ústí nad Orlicí. V prostoru severně od Starého Města je od jihu připojena navrhovaná rychlostní silnice R43. Dále pak pokračuje východním směrem na Mohelnici. Varianta B (Mezilehlá) Od křížení se silnicí I/35 ved jihovýchodním směrem na České Heřmanice a v tomto směru pak pokračuje až do prostoru obce Třebovice (jižně od České Třebové), kde se napojuje na trasu varianty A. Varianta C (Jižní) Od křížení se silnicí I/35 vede východním směrem do prostoru jižně od Chocně, v podstatě shodně s variantou A. Zde se její trasa lomí až do prostoru severně od Litomyšle, kde se dostává do stejného koridoru s uvažovaným obchvatem silnice I/35 Litomyšle a dále pokračuje souběžně s její stávající trasou, od které se odklání až před obcí Opatovec, který obchází severně a pokračuje pak východním směrem až na hranice kraje. 2. Posuzovaná kritéria Prostorové vedení trasy Dopravní obslužnost území Ekologické aspekty Na základě výše uvedených kritérií byly posouzeny všechny tři varianty A, B a C. K jejich hodnocení byly použity dvě metody - metoda koeficientů a multikriteriální metoda TUKP (podrobné výpočty jsou v příloze). Posuzovaná kritéria tří variant rychlostní silnice R35
Pozn.: Tučně jsou vyznačeny kladně hodnocené kritéria, resp. kladné účinky varianty. 3. Závěr Na základě aplikace obou metod, metody koeficientů i metody TUKP, bylo zjištěno, že optimální variantou je varianta C (Jižní). Tato varianta je nejkratší, nejpřímější a obslouží nejvíce sídel, přičemž vzhledem k tomu, že se v prostoru mezi Litomyšlí a Svitavami dostává do souběhu se stávající trasou silnice I/35, umožní etapovou výstavbu. Z hlediska ekologických aspektů se sice tato varianta na první pohled nejeví nejlépe, nicméně tři ze sedmi střetů s nadregionálním biokoridorem, ke kterým dochází v úseku Vysoké Mýto - hranice kraje, jsou řešeny vedením trasy v tunelu. Negativní stránkou volby této varianty je oddálení trasy R35 od České Třebové a Ústí nad Orlicí, kde bude třeba na silnici I/14 vybudovat obchvaty kolem obou měst. |