<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Třípatrová křižovatka u Opatovic je otevřena
Pardubický deníkVydáno 27. listopadu 2009
 
Opatovice nad Labem – Na půli cesty mezi Hradcem Králové a Pardubicemi byla v pátek ve 13 hodin otevřena jedna z největších křižovatek v Česku. Propojuje spojnici obou měst s tři kilometry vzdálenou pražskou dálnicí D11.
Samotná „Hradubická“ státovka byla v blízkosti dálničního spletence postavena nově jako čtyřpruh, který bude do tří let prodloužen až do Hradce a Pardubic, a představuje nejnižší patro křižovatky. Nad ním stojí prstenec obřího kruhového objezdu s řadou menších chapadel, po němž se dá jet až devadesátikilometrovou rychlostí a jenž propojuje všechny směry křižovatky včetně napojení na elektrárnu a sousední vesnice.

Nedokončené rampy
V druhé polovině příštího roku se přes křižovatku ještě překlene třetí patro – téměř kilometr dlouhá estakáda představují pokračování dálnice R35 na Vysoké Mýto a Olomouc. To nyní připomínají pouze dvě nedokončené rampy tyčící se nad křižovatkou. Po právě otevřeném tři kilometry dlouhém úseku R35 však dojedete z křižovatky na dálnici D11.
„Svými parametry je křižovatka v Česku skutečně unikátní, nic takového tu doposud nemáme,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík. Například i budovaná obří dálniční křižovatka brněnské D1 a Pražského okruhu má pouze dvě patra.
Projektanti tu navíc čelili celé řadě překážek, například technické památce Opatovický kanál, který stavbu protíná přímo v jejím středu. Včera otevřená křižovatka včetně krátkého úseku R35 a části čtyřproudé přeložky Hradubické státovky stála 1,7 miliardy korun, po dokončení třetího patra křižovatky se náklady vyšplhají na 3,65 miliardy korun.

Obrovská stavba
„Je to paráda, je to opravdu obrovská stavba. Odpadnou pomalé kolony kolem opatovické elektrárny a do Hradce to nyní myslím pofrčí mnohem rychleji. Zbude už jen pomalý úsek kolem Opatovic. Už aby dálnice byla dostavěná i tady,“ pochvaloval si Jiří Bednář z Pardubic, jeden z prvních řidičů, kteří po pátečním slavnostním otevření křižovatkou projeli.
Čtyřpruh mezi Hradcem a Pardubicemi by měl být zkompletován do roku 2012, na rozdíl od jiných staveb jsou na něj i peníze. Z 85 procent jej totiž platí EU. Směrem na Pardubice je již v jednom profilu postaven a stavebně připraven na rozšíření. Z Opatovic na druhou stranu, ke královéhradeckému Březhradu, se však autostráda bude stavět úplně v nové trase a realizaci brzdí spor o malý kus pozemku odpůrce dálnice Jana Tikala. Spor nyní leží u Vrchního soudu.
Silničáři i policisté nyní čekají, co dálniční propojení hradubické státovky s D11 udělá s dopravou v Hradci. Nákladní tranzit směřující na Moravu totiž doposud musel z D11 kvůli jejímu provizornímu zakončení před Hradcem sjíždět už v Novém Městě, pokračovat po staré státovce a Hradcem projel po severní větvi městského okruhu. Nyní pravděpodobně kamiony zůstanou na D11 a přes opatovickou křižovatku se do Hradce dostanou od jihu. Sice krátký, ale už nyní přetížený úsek městského okruhu mezi pardubickou a brněnskou výpadovkou kolem fakultní nemocnice tak možná čeká kolaps.

Optimismus
Naproti tomu auta z Prahy, směřující na Náchod či Trutnov pravděpodobně zůstanou u dosavadní trasy. Novému Městu, přetíženého kamiony, se tak uleví jen částečně. Otázkou také je, zda se odlehčí od tranzitu obcím na Pardubicku, přes které přijížděla auta z D11. Pro Pardubáky je totiž cesta do Prahy přes opatovickou křižovatku poměrně velkou zajížďkou.
Silničáři ale hýří optimismem. „Úsek mezi Sedlicemi a Opatovicemi má skutečně klíčový význam jak pro regionální dopravu, tak i pro dálkový tranzit. Zároveň jasně deklarujeme plán výstavby rychlostní silnice R35 vedoucí po celé délce až do Olomouce. V budoucnosti totiž R35 po svém dokončení významně odlehčí dálnici D1 ve směru z Prahy do Ostravy a zpět,“ vysvětluje generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík. Jenže tyto plány se podaří zrealizovat až někdy kolem roku 2020. Nejsou peníze.
 
- Kamil Dubský -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010