<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Dálnice na Moravu? Zatím jen sny
Mladá fronta DNESVydáno 16. června 2009
 
SERIÁL NESPLNĚNÉ SLIBY Redakce MF DNES každý týden představí jeden slib nebo plán, který regionální politici zatím nesplnili. Důležitá silnice R35, která by měla odvést dopravu z přetížených silnic na Moravu, se zřejmě ještě dlouho stavět nebude

Pardubice - Ať už kandidoval v Pardubickém kraji kdokoliv, za cokoliv, málokdy v jeho programu chyběla tato nebo podobná věta: „Udělám vše pro co nejrychlejší stavbu rychlostní silnice R35“. Stavbu klíčové dopravní tepny, která má zachránit řadu měst před dopravním kolapsem, ovšem politici ve skutečnosti svými spory protáhli minimálně o dva až tři roky. Hádání o severní nebo jižní trasu zavinilo odklad do doby, kdy nejsou peníze ani na dokončení stavby nových dálnic, natož stavění nových.
Nutno říct, že ještě na začátku nového tisíciletí si někteří krajští politici představovali, že stavba pojede velmi rychle. Konec konců propojení dálnice D11 s Mohelnicí, odkud se dá frčet po dálnici až na Moravu, vypadá jednoduše, logicky a jako alternativa přetížené D1 i výhodně pro řidiče z celé země.
Radní kraje zodpovědný za dopravu Jiří Kubínek se dokonce před sedmi lety rozčiloval, že stát zrušil rok 2010 jako plánovaný termín dokončení výstavby silnice. „Je to pro nás samozřejmě naprosto nepřijatelné. Dokončit rychlostní komunikaci R35 v roce 2020 by byla strašná chyba. Lidé v kraji ji potřebují mnohem dřív,“ uvedl Kubínek.
Stavba se nezadrhla na nedostatku peněz, ale na neschopnosti krajských politiků se dohodnout na jediné trase. Ještě na začátku tisíciletí byla favoritem severní trasa, kterou prosazovali snad úplně všichni kromě ekologů a starostů Svitavska.
V roce 2004 se ale náhle vše změnilo. A mohla za to jediná věta. Pronesl ji v listopadu 2004 tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský na besedě s lidmi v Řetové na Orlickoústecku. „Pro ministerstvo není důležité, kudy trasa silnice R35 povede, ale aby nebyla vybrána nejdražší varianta,“ řekl.
Lidé v sále tehdy na jeho prohlášení reagovali smíchem. Věděli totiž, že severní varianta, kterou ministerstvo dopravy spolu s Pardubickým krajem podporovaly, je dražší než jižní. A hned dali Šimonovskému do ruky nezávislé expertizy, které tento fakt dokazovaly. „Podklady, které jsem dostal já, tvrdí něco úplně jiného,“ divil se Šimonovský a slíbil, že to nechá prošetřit.
Ministr dopravy svůj slib splnil a začal podporovat jižní variantu. Vzápětí z tábora zastánců severní trasy odešel k příznivcům jižní varianty náměstek hejtmana kraje Roman Línek z KDU-ČSL. A svitavská varianta nakonec přes odpor části zastupitelů ODS a KSČM zvítězila.
„Politici v Libereckém kraji o trase silnice R35 nerozhodli dodnes. Stanovit trasu tak důležité dálnice je prostě složité,“ brání se vládní zmocněnec pro stavbu silnice R35 a bývalý hejtman Pardubického kraje Ivo Toman z ODS.
Vláda sociálních demokratů kraji slíbila za schválení jižní varianty stavbu nových obchvatů. A přípravy na stavbu rychlostní komunikace do Mohelnice začaly tak, aby do zhruba deseti let se dalo po dálnici jezdit. Není to tak dávno, co Ivo Toman ještě jako hejtman sliboval, že silnice bude hotová v roce 2017. To už si dnes tvrdit neodváží. „Celosvětovou hospodářskou krizi jsme nemohli předpokládat, každá krize ale někdy pomine, nesmíme být pesimisté,“ řekl Toman.

***

* Co řekli o R35
12. 5. 2004
„Podle optimistického plánu by se mělo z Opatovic do Zámrsku jezdit po komunikaci R35 asi za deset let. Dál na Moravu, to je v ještě vzdálenějším horizontu.“ Miloslav Macela, radní Pardubického kraje zodpovědný za dopravu

22. 1. 2005
„Hlasoval jsem pro severní variantu R35, protože si myslím, že spojí Ústí nad Orlicí a Českou Třebovou se zbytkem kraje a zajistí jim předpoklady pro rozvoj. Je to příležitost, jak zařídit, aby na Ústeckoorlicku nedávaly lišky dobrou noc,“ Michal Rabas, hejtman

26. 1. 2005
„Pokud bude do územního plánu rychle zapracována jižní varianta, připraví se územní rozhodnutí a stavební povolení, mohli bychom stavební rytmus udržet a silnici R35 rychle protáhnout krajem. Pokud se to povede, první část rychlostní komunikace by se mohla začít stavět už v roce 2007 s tím, že by v roce 2017 byla dokončena.“ Roman Línek, vicehejtman

18. 1. 2006
„Nedostatku peněz na výstavbu komunikace se nebojím. Evropská unie i Evropská banka pro obnovu a rozvoj tlačí na další souběžnou tranzitní silnici, takže sehnat na ni finance by neměl být problém.“ Jiří Čepelka, starosta Ústí nad Orlicí

* Co řekli o R35
3. 3. 2006
„Ví se, že proti severní variantě je neuvěřitelné množství námitek od občanů, občanských sdružení i obcí. Výhrady mají i ministerstva dopravy, životního prostředí a pro místní rozvoj. Takže je možná vhodná chvíle, aby kraj změnil názor.“ Václav Koukal, starosta Svitav

27. 4. 2006
„Tím, že se začalo pracovat na jižní trase, severní řešení nezavrhujeme. Pouze vytváříme prostor pro další variantu, která třeba bude průchodnější,“ Ivo Toman, náměstek hejtmana

29. 9. 2008
„Roman Línek mohl stavbu jedinou možnou trasou - jižní -prosadit již ve funkci hejtmana. Bál se, a příští volby prohrál. Ivo Toman sveřepě trval do poslední chvíle na severní variantě a svým postojem znehodnotil vytvoření územního plánu kraje. Oba pánové se snaží vylhat se ze svých chyb. Tvrdí, že se nic nestalo, že vše je v pořádku. Není! Stavbu čeká složité období projektování, výkupu pozemků a vlastní stavby. Ztracené roky se dohnat nedají.“ Radko Martínek, lídr ČSSD před krajskými volbami

13. 10. 2008
„Věřím, že silnice bude stát v roce 2017. Šance, že se to povede, je velká, protože R 35 má ještě s pražským okruhem celorepublikový význam.“ Roman Línek, náměstek hejtmana
 
- David Půlpán -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010