<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Křižovatka Opatovice: 2009
Mladá fronta DNESVydáno 13. srpna 2008
 
U Opatovic nad Labem roste unikátní třípatrová křižovatka. Řidiči jí budou moci projet už příští rok

Opatovice nad Labem - Už za jeden a čtvrt roku se řidiči z Pardubicka dostanou na dálnici do Prahy mnohem jednodušeji než dnes - pojedou přes monstrózní křižovatku v Opatovicích nad Labem.

Unikátní třípatrová křižovatka -největší stavba svého druhu v zemi, která už mezi Pardubicemi a Hradcem vyrůstá - má začít sloužit už v listopadu 2009. Propojí silnici mezi oběma východočeskými městy s budoucí rychlostní komunikací R35. Příští rok na podzim zatím vzniknou první dvě patra stavby. Třetí podlaží - přímou čtyřproudovou silnici R35 na pilotech - silničáři dostavějí o něco později.

"Čtyřproudová komunikace mezi Opatovicemi a Hrobicemi i napojení z Opatovic k dálnici bude průjezdné už v listopadu příštího roku, tedy půl roku před celkovým dokončením stavby," potvrdil Leoš Verner z firmy Skanska DS, která obří křižovatku staví od května 2007.

Stavba je hotová z jedné třetiny Dílo v hodnotě 1,7 miliardy korun je nyní hotové z jedné třetiny. Investor Ředitelství silnic a dálnic dosud prostavěl 535 milionů korun.

"Tato stavba je unikátní ani ne tak rozsahem jako třípatrovostí křižovatky. Takovou v Čechách ještě nemáme," poznamenal Ondřej Šuch ze společnosti Skanska DS.

Originální křížení čtyřproudových silnic připomíná z výšky obrovského motýla, po dostavbě bude tento dojem ještě impozantnější. "Silnice z Pardubic na Hradec Králové vytvoří průjezdnou rychlodráhu nejnižším patrem. Nad ní bude druhé patro v podobě kruhového objezdu o průměru 200 metrů, do něhož vyústí pětatřicítka a nájezdy a sjezdy ze sedmatřicítky. Třetím patrem v budoucnu bude rychlostní silnice R 35 od Prahy na východ, která překlene kruhový objezd ve druhém patře i spodní silnici v přízemí," přiblížil podobu křižovatky projektový manažer Milan Zeman.

Příští rok budou zprovozněna dvě patra křižovatky. Téměř jeden kilometr dlouhá estakáda tvořící nejvyšší patro mimoúrovňového křížení není přímou součástí této stavby, na ni bude vypsáno další výběrové řízení přibližně za rok .

Všechny práce probíhají za provozu, řidiči jsou omezeni snížením rychlosti. Na staveništi pracuje denně kolem 250 až 280 lidí, v pohybu je 25 bagrů a stovka náklaďáků. Stavbaři odkryli 200 tisíc kubíků ornice, násypový materiál má objem 1 300 000 kubíků. Dovážejí jej z písníků v okolí i třeba ze skrývky z Chvaletic, na některých místech i popílek a strusku z opatovické elektrárny. Stavba obsahuje celkem 180 objektů.
 
- Jaroslav Hubený -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010