<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Debata o dálnici? Zbytečná
Mladá fronta DNESVydáno 14. prosince 2007
 
Města a obce si vybírají trasu silnice, o níž je ale už dopředu rozhodnuto

Pardubice
- Je to poněkud absurdní. Zastupitelé šestašedesáti obcí a měst v kraji se do dnešního dne měli vyjádřit ke čtrnácti možným variantám trasy silnice R35 Pardubickým krajem. Krajští radní ale pod tlakem vlády již na podzim prakticky rozhodli, že silnice povede jižní variantou, která je i ve schváleném územním plánu.

„Je zbytečné se k tomu vyjadřovat. Stejně je rozhodnuto o jižní variantě. Jiná varianta nepřichází v úvahu. Jsou to jakoby demokratické principy rozhodování se zapojením regionu, ale stejně k ničemu,“ říká starosta České Třebové Jaroslav Zedník. „Ano. Je to absurdní,“ souhlasí místostarosta Vysokého Mýta František Jiraský.

Přesně před rokem krajští zastupitelé schválili územní plán, který počítá s jižní trasou silnice R35. Vzápětí ale rozhodnutí pod tlakem zastánců severní varianty zpochybnili a zadali firmě Sudop Praha ke zpracování studii, která má vyhodnotit nejlepší trasu ze čtrnácti možných. Studie bude stát 1,9 milionu korun.

Jenže mezitím vládě, která čeká na definitivní schválení trasy, došla trpělivost a vyškrtla silnici R35 ze svých plánů. A krajští radní vzápětí přispěchali s ujištěním, že co nejdříve schválí jižní variantu. „Kraj to měl řešit dříve, ne teď. Na kraji měli být rozhodnější a schválit, co schválili, bez dalších debat,“ říká starosta Litomyšle Michal Kortyš.

Podle krajského radního Ivo Tomana není studie Sudopu zbytečná. „Chtěl jsem, abychom měli co nejčistší svědomí, že jsme pro to udělali všechno. Celé tři roky jsem obviňován, že někomu straním a jinému ne. Chtěli jsme tedy, aby úplně naposled někdo nezávislý, vše posoudil z více pohledů a řekl, jaká trasa je nejrozumnější,“ říká Toman. Studie má být podle jeho slov auditem rozhodnutí kraje a poslední tečkou za řešením trasy pětatřicítky. Zastupitelé kraje o trase definitivně rozhodnou v únoru.

Podle některých starostů je ale nejrozumnější především nemarnit čas. „Jsme pro jakoukoliv variantu, která vyvede co nejrychleji dopravu z Vysokého Mýta,“ předkládá vyjádření Mýta jeho místostarosta Jiraský. Měnit složitě schvalovaný územní plán kraje kvůli jiné než schválené variantě by mohlo podle starosty Třebové Zedníka celou stavbu pohřbít. „Věřím, že v takovém případě se R35 nebude stavět vůbec,“ varuje Zedník.

Rychlé řešení chtějí i řidiči. „V roce 1994 jsem jel z Vysokého Mýta do Hradce Králové pětadvacet minut. Dnes s dvakrát tak silným autem tam jedu hodinu,“ upozorňuje František Zima z Vysokého Mýta.
 
- Martin Filip -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010