<- Novější článekPředchozí článek ->
 
R35? Za osm až deset let
Mladá fronta DNESVydáno 01. listopadu 2007
 
SPOR O TRASU DÁLNICE Společnost Sudop dokončuje dvoumilionovou zakázku na zjištění nejvýhodnější trasy silnice R35 mezi Vysokým Mýtem a Moravskou Třebovou. Ovšem o trase už je přitom rozhodnuto

Pardubice
- Už je na devadesát devět procent jasné, kudy povede dálnice z východních Čech na severní Moravu.

Vláda, jednotlivá ministerstva, ekologové a nyní už i zástupci Pardubického kraje shodně tvrdí, že mezi Vysokým Mýtem a Moravskou Třebovou musí vést takzvanou jižní variantou. Jiná možnost by znamenala obrovské zdržení.

A přesto společnost Sudop dokončuje podrobnou studii, která má vyhodnotit nejlepší trasu. Pardubický kraj za ni zaplatí dva miliony korun. Na začátku roku krajští zastupitelé definitivně o trase rozhodnou.

Vedoucí projektu ze společnosti Sudop Petr Košan tvrdí, že politici neutrácejí peníze za studii zbytečně. „Proti jižní variantě, která je v územním plánu, je tu určitý odpor. Provést porovnání variant je správné, abychom zjistili, zda je jižní varianta opravdu ta, o kterou by se měl stát opírat a stavět. Dokud silnice není postavená, tak není nikdy pozdě určit, jestli je vybraná vhodná trasa, nebo ne,“ řekl Košan.

* Vám ale nepřipadá, že jsou to vyhozené peníze a zbytečná práce?
Vůbec ne. Rozhodnutí o takové stavbě je vysoká politika, i politika regionální. Zaměřili jsme se na to, řekl bych, od podlahy. Porovnáváme 14 variant.

* Už ale víte, jaké budou na trase jižní varianty problémy. Například obec Sedliště u Litomyšle leží v hlubokém údolí a lidé se bojí smogu, obávají se hluku. A chtějí tam vybudovat tunely...
Viděl jsem návrh se dvěma tunely. Tady je ale rovina a navrhovat tunely v rovinatém území není logické. Snad jen kdybychom je zkrátili. Na druhou stranu, pokud Ředitelství silnic a dálnic požadavek uzná, pokud se v dalších stupních prověřování dokumentace EIA ukáže, že by k nadměrným imisím došlo, pak o tunelech můžeme uvažovat. Nicméně je třeba si uvědomit, že jejich výstavba není levná. V Sedlišti by se vystavěly hloubené tunely, což sice není o tolik dražší, ale hodně stojí jejich údržba, zabezpečení a větrání. Osobně jsem k tomu dost skeptický.

* Jaká jsou další bolestivá místa jižní varianty?
Objektivně si myslím, že tolik bolestivých míst už nemá. Například často zmiňovaný tunel pod Hřebečským kopcem je prověřený geologickým průzkumem, je často porovnáván se stávajícím tunelem I/35. Stávající tunel, kde došlo k nějakým sesuvům, má nadloží pět metrů. Je podle mne velmi problematické razit tunel s takto malým nadložím. V tomto případě by bylo ale nadloží několik desítek metrů, a tudíž se podobných problémů nebojím.

* Byla by jižní varianta dražší než severní?
Ještě nemáme definitivní výpočet. Samozřejmě tam, kde je tunel, jsou stavební náklady vyšší. Ale určitě ne takové, aby kvůli tomu byla zvolená trasa nepřijatelná. Na druhou stranu provozní náklady budou minimálně srovnatelné. V neprospěch severní varianty zase mluví vyšší nadmořská výška, takže zimní údržba by byla dražší a výrazně složitější.

* Jaký by byl rozdíl mezi severní či jižní trasou z pohledu řidičů?
Hodnotíme i provozní náklady uživatelů trasy. Když řidiči musejí překonat větší výškové rozdíly, tak dochází k větší spotřebě pohonných hmot a větším imisím, takže z tohoto hlediska je varianta jižní asi přijatelnější.

* Studie stojí 1 890 000 korun bez DPH. Čím to je, že je oproti minulým o tolik dražší?
Na studii pracuje 15 až 20 lidí, půl roku v kuse. My k tomu objednáváme dopravní prognózy, což jsou velice drahé záležitosti. Do toho se započítává územní plánování, prověřujeme technické řešení a prvky životního prostředí, dopady na ovzduší a to něco stojí. Prověřujeme čtrnáct variant, máme 34 kritérií. Hlavní jsou rozdělena do čtyř skupin. Technická a dopravně inženýrská kritéria, územně technická kritéria, kritéria vlivu na životní prostředí a obyvatelstvo a samozřejmě kritéria ekonomická.

* Kdy by silnice mohla stát?
Krajští zastupitelé na začátku roku vyberou jednu ze čtrnácti variant. Pak se začne zpracovávat podrobná studie. Osobně si myslím, že v roce 2015 až 2017 by silnice mohla být v ideálním případě zprovozněna.

* Co kdyby podle vaší studie zvítězila severní varianta?
Pokud by jižní varianta dopadla katastrofálně, bylo by vhodné uvažovat o změně varianty bez ohledu na časový dopad. Osobně bych se toho ale hodně obával.
 
- Michala Jendruchová -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010