<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Sever proti jihu posedmé
Mladá fronta DNESVydáno 22. října 2007
 
NEKONEČNÝ PŘÍBĚH. Vláda přinutila krajské politiky, aby zanechali zdržování při výběru trasy silnice R35. Z poslední studie výhodnosti tras sice zřejmě vychází lépe sever, ale pro nedostatek času asi povede silnice jihem

Pardubice
- Sever kontra jih, 3:3. Od roku 2003, kdy Pardubický kraj nechal zpracovat první tři studie ke sporné trase rychlostní silnice R35 z východních Čech na Moravu, se její budoucí trasa měnila minimálně pětkrát. K tomu se krajští politici několikrát snažili prosadit kompromis, variantu střední.

Silnice se sice ještě nezačala stavět, přesto má bohatou historii. „Už v 70. letech se začalo hovořit o dálnici D35. V 80. letech vláda změnila kategorii dálnice na rychlostní silnici R35. V roce 1985 byla poprvé vyprojektována severní varianta,“ říká Karel Horníček z Ředitelství silnic a dálnic Praha.

Tři studie pro jih, kraj přesto dál protežoval sever
Větší dohady vznikly na přelomu roku 2003 a 2004. Tehdy nechali krajští politici zpracovat tři studie k posouzení variant. Zaplatili za ně dohromady asi 200 tisíc korun. Všechny odborné posudky zpracované v dubnu, květnu a listopadu upřednostňovaly jižní trasu. Přeto kraj ještě v prosinci doporučil zapracovat do konceptu územního plánu Pardubického kraje severní variantu R35.

Další jednání a přesvědčování mezi krajskými radními a ministerstvy připomínaly ping-pong. Jižní trasa jednou zasmečovala, podruhé

v květnu loňského roku podepsal vicehejtman Pardubického kraje Roman Línek a bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský memorandum o spolupráci státu a kraje při přípravě a realizaci R35. Pardubický kraj získal od státu všechna potřebná souhlasná vyjádření k jižní trase. „První stavební práce by mohly začít v roce 2008, dokončení se předpokládá do roku 2014. Z této rychlostní komunikace se stane priorita České republiky v dopravních investicích,“ řekl tehdy Šimonovský. Ovšem už v říjnu 2006 se hejtman Michal Rabas dohodl s nynějším ministrem dopravy Alešem Řebíčkem na předložení návrhu odstoupení od memoranda. Trasa se měla změnit v kompromis.

Na konci loňského roku přesto zastupitelé schválili územní plán s jižní trasou.

A tu velmi pravděpodobně po novém roce také definitivně schválí. Vláda totiž kvůli nic neřešícím dohadům vyškrtla minulý měsíc silnici R35 z dlouhodobého plánu dopravních staveb. To by znamenalo další velké průtahy se zahájením výstavby. Je jasné, že by se to nestihlo ani do roku 2013.

Vláda tak krajské politiky probudila k životu a oni začali jednat. V minulých dnech vicehejtman Roman Línek s náměstkem Ivo Tomanem jednali o silnici na ministerstvu dopravy. „Bylo nám přislíbeno, že silnice bude rozestavěna ještě před rokem 2013. Další dobrá zpráva je, že pokud ustálíme územní plán Pardubického kraje, bude se problematikou zabývat vláda České republiky a už v roce 2008 uvolní na přípravu stavby až 50 milionů korun,“ řekl Línek.

Ten slibuje, že do konce roku bude jasné, kudy silnice povede. V těchto dnech odborná firma posuzuje nejoptimálnější variantu vedení silnice od Vysokého Mýta dále. „Jsme ve fázi, kdy se varianty silnice hodnotí jako takové, kromě těch stávajících navrhujeme i nové, mezivarianty. Porovnáváme 14 variant z hlediska technického, dopravního a s ohledem na životní prostředí,“ říká vedoucí projektu zpracovatelské firmy Petr Košan.

Po posouzení 14 variant opět návrat k původní?
Konečného rozhodnutí se snad dočkáme v únoru, kdy má zastupitelstvo definitivně potvrdit trasu silnice. „Když zjistíme, že úprava současné trasy bude komplikující, dá se přednost asi současné trase,“ řekl náměstek hejtmana Ivo Toman.

V červnu pak má Pardubický kraj s Ministerstvem dopravy podepsat upravené memorandum.

R35 bude po svém dokončení s přibližně 250 km délky nejdelší tuzemskou rychlostní silnicí. Povede v úseku státní hranice s Německem, přes Liberec, Turnov, Hradec Králové, Vysoké Mýto do Mohelnice, Olomouce a skončí v Lipníku nad Bečvou.

***

* Vývoj trasy R35
* 70. léta - Začalo se hovořit o D35.

* 80. léta - Vláda změnila kategorii dálnice na rychlostní silnici R35.

* 1985 - Vyprojektována poprvé severní varianta.

* 90. léta - Zpracováno krajinné zhodnocení, zaměřené na ekologii. Z hlediska dopadů na životní prostředí zvítězila severní varianta.

* rok 2003 - Tři odborné posudky variant R 35 - všechny pro jih.

* prosinec 2003 - Zastupitelé Pardubického kraje doporučili zapracovat do Územního plánu Pardubického kraje severní variantu R35.

* červen 2004 - Krajské zastupitelstvo schválilo severní variantu R35 přes Českou Třebovou.

* květen 2006 - Vicehejtman Pardubického kraje Roman Línek a ministr dopravy Milan Šimonovský podepsali memorandum o spolupráci státu a kraje při přípravě a realizaci rychlostní komunikace R35.

* červen 2006 - Krajští zastupitelé schválili trasu R35 podle jižní varianty.

* prosinec 2006 - Krajští zastupitelé schválili Územní plán s jižní trasou R35.

* prosinec 2006 - Uveden do provozu poloviční profil R35 Sedlice - Libišany, který slouží jako provizorní sjezd z D11 do Hradce Králové.

* Klady a zápory tras

Severní varianta
+ Lepší dopravní napojení severovýchodní části Pardubického kraje
+ Není vedena geologicky složitým územím Mladějovského vrchu
- Výrazný odpor ekologů
- Nepříznivé podmínky pro výstavbu
-dlouhé úseky v dopravně nepřístupné krajině
- Předpokládá se výrazně delší doba výstavby
- Má náročnější klimatické a terénní podmínky

Jižní varianta
+ Nebudí odpor ekologů
+ Příznivé podmínky pro výstavbu
+ Lze ihned stavět dílčí úseky, obchvaty Vysokého Mýta a Litomyšle
+ S ohledem na rovinatý a méně zalesněný terén bude snadnější dostavba navazujících objektů (parkoviště, motoresty, benzinové pumpy apod.)
+ Má výhodnější klimatické a terénní podmínky
+ Schváleno "Memorandum o spolupráci při řešení problematiky urychlení přípravy výstavby rychlostní silnice R 35 v Pardubickém kraji" - mezi Vládou ČR a Pardubickým krajem (duben 2006). - Na trase je dlouhý a investičně nákladný tunel pod Mladějovským vrchem
 
- Michala Jendruchová -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010