<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Třicet miliard pro kraj
Mladá fronta DNESVydáno 19. září 2007
 
Zanedbanou silniční síť v kraji má podpořit 29,6 miliard korun

Pardubice - Během tří let může do kraje přitéci téměř 30 miliard korun. Peníze ze státních a evropských zdrojů mají podle připravovaného usnesení vlády jít do staveb silnic a železnic v kraji. Částka podpoří 48 konkrétních staveb. Jen pro srovnání: rozpočet města Pardubic pro letošní rok je 1,2 miliardy. Do částky určené na investice do železniční a silniční sítě v regionu v příštích třech letech by se vešel zhruba pětadvacetkrát. Podle silničářů je nejvyšší čas. Pardubický kraj totiž patří k dopravně nejzanedbanějším regionům v celé republice.

„V Pardubickém kraji máme deficit silnic vyšších kategorií pro tranzitní dopravu. Těžké kamiony proto jezdí obcemi. Například v Holicích je už průtah městem kvůli hluku a vibracím neudržitelný. Obchvat tu měl být hotový už před několika lety,“ řekl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

I když je 30 miliard úctyhodná suma, částka, která má být k dispozici pro celou republiku, je ještě o dva řády vyšší: jeden bilion korun. Na Pardubický kraj tedy zbyla zhruba třicetina této částky. Navíc zatím není jisté, zda se za ní budou v regionu silnice a železniční trati skutečně stavět a opravovat.

„Je to zatím první verze návrhu. Zda to nakonec dopadne, bude jasné až po jeho schválení. Do investic půjdou peníze získané z daní, z dotací od Evropské unie i z úvěrů,“ řekl krajský radní pro dopravu Ivo Toman.

Podle něj ale rozdělení peněz na investice v dopravě v celé České republice není až tak nespravedlivé. „Ve vládním výhledu dopravních investic například zcela chybějí peníze na stavbu rychlostní silnice R 35 přes Pardubický kraj. Ta by měla stát zhruba 25 miliard korun. Pokud bychom počítali i s touto sumou, byl by podíl Pardubického kraje na státních investicích do dopravy poměrně spravedlivý,“ řekl radní Toman.

Nejvíce peněz do dopravy v historii kraje
Krajští politici by byli spokojení, kdyby stát za stavbu a opravy železnic a silnic vyšších tříd v regionu příští rok skutečně utratil navržené 2,5 miliardy korun.

„Do dopravní sítě by přišlo nejvíce peněz za celou historii kraje. Rozpočet počítá s modernizací a přeložkou silnice z Hradce Králové až do Chrudimi, obchvatem Opatova na Svitavsku a s dlouho odkládanou modernizací železniční tratě z Letohradnu do Lichkova,“ řekl Toman.

***

„V Holicích je průtah městem kvůli hluku neudržitelný. Obchvat měl být hotový už před lety.“
Miroslav Němec
 
- Vítězslav Dittrich -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010