<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Krajem má vést dopravní koridor
Mladá fronta DNESVydáno 04. července 2007
 
Hradec Králové - V Pardubicích nasednete do automobilu a podle libosti dojedete po čtyřproudové silnici buď na sever do polského Štětína a odtud dál trajektem do Skandinávie, nebo opačným směrem k Jadranu či Černému moři.

Podle optimistických odhadů by se již za pět let mohlo začít stavět. Po některých úsecích se přitom již dnes normálně jezdí. Ve východních Čechách koridor využije už navržené a místy i zprovozněné dálkové trasy.

Regionální politici z několika evropských zemích se trasu z polského přístavu Štětín přes Hradec Králové a Bratislavu dál na Balkán snaží prosadit v Evropském parlamentu. Minulý týden v Královéhradeckém kraji o koridoru jednali zástupci regionů, přes které by nová dopravní tepna měla vést.

"Chceme propojit sever a jih Evropy. Navazuje to na myšlenku dálnice D11 s česko-polským hraničním přechodem v Královci a rychlostní silnice R35. Naším hlavním cílem je, aby se koridor zařadil do prioritních dopravních tras Evropské unie, o kterých se rozhodne v roce 2010," uvedl náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje Petr Kuřík.

Návrh počítá s propojením skandinávské dálniční sítě ze švédského Ystadu trajektem do Svinoústí a Štětína a přes hraniční přechod Lubawka Královec k Hradci Králové. Od Hradce by měl koridor pokračovat směrem na Olomouc a přes Slovensko do Maďarska, kde by se měl dále větvit. Jedna část by směřovala k Jadranu, druhá k Černému moři. Koridor by měl postupně obsahovat dálnici, železniční tratě i vodní cesty.

Krajem má vést významný dopravní koridor
"Jsem optimista, kromě nás stejnou věc prosazují regiony Švédska, Polska, Slovenska, Maďarska i Chorvatska. Švédsko má navíc významný vliv v Evropské unii," řekl Kuřík.

Ve hře je také další severo-jižní dopravní tepna přes naše území, která by vedla přes Slezsko a Moravu a její příprava je v pokročilejší fázi než ta přes Královéhradecký kraj. "Při prosazování námi navrhované trasy by tento fakt neměl představovat problém. Trasa, která by po našem území vedla přes Ostravu a Brno, by začínala v Gdaňsku a druhá varianta ze Štětína. Pokud by existovala jen jedna trasa, byla by značně přetížena. Proto si myslím, že je tu prostor pro obě varianty. Nešlo by o konkurenci, obě trasy by se naopak doplňovaly," dodal Kuřík.

Královéhradecký kraj si od plánovaného koridoru slibuje urychlení dostavění pro region důležitých dálnic, jako je pokračování dálnice D11 k česko-polské hranici a vybudování rychlostní silnice R35, která spojí Liberecký kraj s Moravou a odvede tranzitní dopravu z Hradce Králové. Vloni v prosinci byla zprovozněn dlouho očekávaný úsek dálnice D11 od Poděbrad těsně před Hradec Králové, který se tak poprvé v historii přes Prahu napojil na evropskou dálniční síť. Podle současných odhadů by v příštích letech měla pokračovat výstavba dálnice D11 na sever a v Jaroměři by měla končit po roce 2010.

***

"Chceme propojit sever a jih Evropy. Naším cílem je, aby se koridor zařadil do prioritních dopravních tras EU."

Petr Kuřík, náměstek hejtmana
 
- ku -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010