<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Stavba začala, spory nekončí
Mladá fronta DNESVydáno 24. dubna 2007
 
TAK KUDY?! Přestože R35 stále není na mapě definitivně vyznačena, u Opatovic již bagry hrnou zeminu. Oddalování rozhodnutí, které chce kraj nechat až na příští jaro, však může silničáře brzdit i ve stavbě započatého úseku.

Pardubice - Ještě před několika měsíci to vypadalo, že konec sporu o to, kudy vést dálnici R35 na území kraje, se týká daleké budoucnosti.

Jenže letos začnou růst první kilometry dálnice a silničáři varují: Potřebujeme mít jasno ještě tento rok, jinak se vše zpozdí. „Chceme letos získat územní rozhodnutí, abychom v roce 2010 mohli začít se stavbou části R35 od Opatovic nad Labem k Zámrsku. Úsek u Vysokého Mýta ale má dvě řešení, podle toho, zda zvítězí severní nebo jižní varianta. Musíme znát výsledek,“ řekl Bohumil Vebr z Ředitelství silnic a dálnic.

Jenže letos se silničáři zřejmě rozhodnutí kraje nedočkají. „Necháváme si vypracovat dopravní studii, kudy bude výhodnější silnici vést. Zda severní částí regionu, nebo jihem okolo Vysokého Mýta. Její výsledky budeme znát letos v zimě, na jaře příštího roku padne definitivní rozhodnutí,“ řekl krajský radní zodpovědný za dopravu Ivo Toman.

To by ale mohlo celou stavbu zdržet. „Když budeme mít peníze, tak začneme stavět všechny tři části čtyřicetikilometrového úseku do Zámrsku najednou už v roce 2010 nebo 2011. Proto musíme vědět, kde má silnice u Zámrsku dál navazovat, a ještě letos připravit dokumentaci,“ řekl Vebr.

I za této ideální situace se však pro samotné řidiče ještě delší dobu nic nezmění. Za dva roky se sice projedou po prvních kilometrech R35 od Opatovic k dálnici D11, na další úsek si však budou muset počkat. Po staré silnici I/35 spojující Hradec Králové a Svitavy budou jezdit přinejmenším ještě devět let.

„Pokud začneme stavět v roce 2011, do Zámrsku se dostaneme za pět let,“ řekl Vebr.

I tento termín však může být kvůli sporům o severní či jižní pokračování ohrožen. Přitom silnice je nutně zapotřebí. „Poměry na stávající silnici jsou dnes strašné. Řada kamionů tudy jezdí, aby řidiči ušetřili za mýtné na D1. Je tam skoro neustálá kolona. Mně je jedno, kudy nová silnice povede, ale stát měla už dnes,“ uvedl Jaromír Tomáš z Holic.

Další vážnější zdržení by už stavbě R35 ale nemělo hrozit. Skončil i spor o chráněnou lokalitu Komárov. „Otázkou je, jak bude probíhat výkup pozemků. Ale zatím nemám informace o tom, že bychom měli narazit na problémy,“ dodal Toman.

O tom, kudy čtyřproudá silnice v dalším úseku mezi Zámrskem u Vysokého Mýta a Mohelnicí povede, se vedou spory už řadu let. Kraj původně prosazoval severní variantu kolem Sloupnice v kopcích mezi Litomyšlí a Českou Třebovou. Tam silnice vzbudila silný odpor místních obyvatel. Vláda nakonec kraji slíbila miliardové investice do silniční sítě za to, že bude souhlasit s jižní trasou. Ta ale vyvolala stejný odpor lidí, kteří žijí v její blízkosti, jako ta severní.
 
- Jiří Tůma, redaktor MF DNES -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010