<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Krajská vláda bojuje s nezdary
Mladá fronta DNESVydáno 10. dubna 2007
 
Silnice R35? To je náš úspěch, říkají radní

KRAJ MÁ POTÍŽE. Pardubický kraj v krátké době utrpěl neúspěchy na několika frontách. Padla přichystaná stavba průplavu u Přelouče, na neurčito je odložen projekt spalovny a letiště ani s pomocí krajské vlády nenašlo investora.

Pardubice
- Krajská vláda nemá za sebou po dvou a půl letech žádnou katastrofu. Nicméně připravované velké projekty, jako stavba plavebního kanálu u Přelouče, spalovny u Opatovic či nového terminálu v Pardubicích, ztroskotaly. Nemocnice upadají dál do dluhů. A dodnes radní řeší otázku, kudy povede rychlostní komunikace R35 na Moravu.

Zastupitelé sice loni v prosinci schválili územní plán kraje, ve kterém je zakreslena jižní trasa silnice R35. Jedním dechem však trasu ve sporném úseku Zámrsk - Dětřichov zpochybnili s tím, že ji mohou během dvou či tří let zase změnit.
„Nechat možnost zase další varianty, to je divné. Vždyť jde o čas! Za sedm let se nedokázali domluvit, a to je na pováženou. Kdyby už byla jasná trasa, mohly se už stavět přivaděče,“ řekl lídr opozičních zastupitelů ČSSD Ladislav Effenberk.
Ovšem zastupitelé ODS či Koalice pro Pardubický kraj to vidí úplně obráceně. Schválení jižní trasy chápou jako úspěch. „Kritika není na místě. Máme jako jediná krajská samospráva schválený územní plán s jasně stanovenou trasou silnice R35, do budoucna se počítá maximálně s dílčími modifikacemi v úseku mezi Vysokým Mýtem a Moravskou Třebovou,“ uvedl radní Josef Janeček.

Vicehejtman Roman Línek tvrdí, že schvalování tras dálnic v jiných částech země je ještě komplikovanější. A když bude její přesná trasa mezi Zámrskem a Moravskou Třebovou známa během dvou a půl roku, bude to podle něj včas. „Nikdo by ji nestavěl dřív,“ uvedl Línek.
Za neúspěch průtahy se silnicí R35 nepokládá ani starosta Vysokého Mýta Martin Krejza. „Bylo by nereálné očekávat nějaký rychlý koncensus,“ uvedl. Právě jeho město ale na neshody doplatilo nejvíc. Již připravená stavba obchvatu města se kvůli nejasné trase R35 zastavila.
Krajští politici stejně tak odmítají, že mohou za zadlužení nemocnic. „Pakliže sociálnědemokratická vláda v období dvou let zvedne mzdy v nemocnicích o 17 procent a k tomu navrch vymyslí zákoník práce, nedokážeme tomu čelit,“ řekl Janeček.

Máme i úspěchy, říkají radní
Není fér ale vidět působení krajské vlády jen černě. Díky kraji se začaly čistit lokality zamořené chemikáliemi. Jedná se například o zamořenou rezervaci Toulovcovy maštale či chrudimskou Transportu. „Likvidujeme černou skládku v Hodoníně a připravujeme likvidaci zátěže v Lukavici, rozpočet je 120 milionů korun,“ uvedl krajský radní Petr Šilar, který je odpovědný za životní prostředí.
„Velkým úspěchem je schválení územního plánu, žádný kraj ho nemá,“ řekl vicehejtman Roman Línek. Možná se to řidičům nezdá, ale zlepšil se i stav komunikací druhé a třetí třídy, které má kraj na starost. Nicméně na druhou stranu se kvůli tomu kraj zadlužil. Línek tvrdí, že kraj také pomohl při dostavbě dálnice D11 i při prosazení stavby nové silnice mezi Chrudimí a Pardubicemi, po které už řidiči jezdí.

I když je hospodaření nemocnic bídné, jejich vzhled a vybavení se lepší. „Podařilo se každoročně z rozpočtu uvolnit 150 až 200 milionů korun na opravy a udržbu zdravotnických zařízení,“ dodal Janeček.

***

* Průplav u Přelouče
Na konci letošního března se ministr životního prostředí Martin Bursík rozhodl zabránit výstavbě tříkilometrového plavebního kanálu u Přelouče, který měl umožnit lodím plout po Labi až do Pardubic. Na akci už byly připraveny dvě miliardy korun, Bursíkovo rozhodnutí neudělit kontroverznímu projektu výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny však prakticky znamená, že stát tyto peníze přesune jinam. Hodnocení: Dvou miliard korun je škoda, Bursíka by ale těžko někdo zastavil. Co říká opozice: Je to neúspěch vedení kraje. Jejich strany jsou ve vládě, měli využít svých kontaktů a nedopustit to.

* Silnice R 35
Za sedm let se politici v Pardubickém kraji nedokázali dohodnout, kudy povede rychlostní komunikace R35, která má spojit kraj s Moravou. Toto téma zabralo krajským zastupitelům velké množství času, ale výsledek? Zastupitelé schválili v územním plánu takzvanou jižní trasu ovšem s upozorněním, že do tří let ji mohou zase změnit. Debaty budou pokračovat dál. Vysoké Mýto přišlo o šanci na brzkou stavbu obchvatu. Hodnocení: Čím delší diskuze, tím menší šance na rychlou stavbu nové silnice. Co říká opozice: Neúspěch. Členové koalice nejsou jednotní, současný stav je zoufalý.

* Spalovna Opatovice
Prosazování stavby spalovny komunálních odpadů v Opatovicích stálo vedení kraje během pěti let mnoho úsilí, čelilo útokům Hradce Králové, ekologů i obyvatel okolí Opatovic. Nakonec se ukázalo, že to vše bylo do značné míry zbytečné. Kraj se totiž nedohodl s elektrárnou - společností International Power Opatovice na pronájmu pozemků, které byly pro stavbu klíčové. Hodnocení: Jestliže politici prosazovali správnou věc, veřejnost o tom nepřesvědčili. S elektrárnou měli být dohodnuti lépe. Co říká opozice: KSČM - jejich neúspěch je naším úspěchem. ČSSD - je to hlavně podraz od opatovické elektrárny.

* Zadlužení nemocnic
Pět hlavních nemocnic kraje je na tom stále hůř, jejich ztráta se pohybuje kolem tří set milionů korun. Kraj nezměnil nemocnice na akciové společnosti dřív, než nastoupil ministr zdravotnictví David Rath, a pak už to nestihl. Dodnes musí poslouchat stát a zvyšovat zaměstnancům platy. Nicméně kromě uzavření akutní péče ve Vysokém Mýtě pacienti zatím úsporná opatření nepocítili. Hodnocení: Možná kraj trochu zaspal, spíše ale doplácí na nepořádek v českém zdravotnictví. Co říká opozice: ČSSD - vedení kraje mělo lépe v nemocnicích hospodařit. KSČM - Problémy jsou spíše důsledkem centrální politiky.
 
- David Půlpán -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010