<- Novější článekPředchozí článek ->
 
R35? Jih vadí méně
Mladá fronta DNESVydáno 20. listopadu 2006
 
Do Mýta povede silnice jihem, o dalším úseku politici rozhodnou do dvou let

Pardubice - Pro obyvatele kraje je přijatelnější, aby budoucí dálnice na Moravu vedla jihem přes Svitavsko. Proti jižní variantě rychlostní silnice R 35 totiž přišlo na krajský úřad devětkrát méně námitek než proti trase severní.

Krajští zastupitelé letos podpořili jižní trasu, ale část politiků, včetně hejtmana, se dál pokouší prosadit variantu vedoucí přes Ústeckoorlicko.

Zatímco proti "severu" krajský úřad před časem obdržel 988 podání, proti "jihu" jich bylo pouze 119. „Odpor k jižní variantě je výrazně menší než k severní. Je to dáno tím, že obce na jižní trase, bezprostředně dotčené dopravou, silnici vítají, neboť zlepší jejich dopravní situaci, naopak severní trasa, která by vedla panenskou přírodou, by pro obyvatele znamenala zhoršení,“ řekl vedoucí oddělení územního plánování kraje Bohumil Burdych.

S jižní variantou například nesouhlasily obce Džbánov, Řídký, Vysoké Mýto. Bohuňovicím, Němčicím, Strakovu a Janovu se nelíbí úprava trasy kolem města Litomyšl, Lanškroun zase uplatnil požadavek na vedení R35 severní variantou. Kromě obcí nechce rychlostní komunikaci jižní trasou 111 vlastníků dotčených pozemků a staveb, 72 z nich je ve správním území města Litomyšl.

Proti severní trase ale přišlo námitek podstatně víc. Krajští politici se nakonec dohodli, že konečné rozhodnutí o trase rychlostní silnice padne až v průběhu dalších dvou let. „V půlce prosince bychom měli schválit územní plán kraje. A to s jižní variantou, jak jsme ji v červnu schválili. To nám umožní už v roce 2009 začít stavět čtyřicetikilometrový úsek dálnice mezi Opatovicemi nad Labem a Vysokým Mýtem,“ uvedl krajský radní pro dopravu Ivo Toman.

O další trase vedení silnice z Vysokého Mýta dál na kraj Pardubického kraje se podle Tomana bude ještě dál jednat. „Díky schválení územního plánu získáme dva roky, během kterých můžeme hledat trasu z Mýta. Nemusí to být čistý sever nebo jih. Může to nakonec být kompromisní řešení,“ dodal Toman.

R35 bude severní alternativou k brněnské dálnici na Moravu
Silnice R35 by se měla stát nejdelší rychlostní silnicí v zemi. Spolu s dálnicí D11 z Prahy do Hradce Králové vytvoří takzvanou alternativní severní trasu spojující Čechy a Moravu. Komunikace by měla odlehčit dopravě na brněnské dálnici D1.

R35 totiž spojí Lipník nad Bečvou, Olomouc, Hradec Králové, Turnov a Liberec. Pardubický kraj původně prosazoval severní cestu, po odporu obyvatel, obcí a posléze i ministerstev dopravy a životního prostředí se přiklonil k jižní. Stát na oplátku přislíbil, že pro tuto variantu najde peníze, neboť by byla méně konfliktní a rychleji postavená.

Jižní trasu silnice vítají i ekologická sdružení. „Z předběžných údajů vyplývá, že na rozdíl od severní varianty R35 ta jižní odvede ze stávající silnice I/35 větší množství aut a celková produkce emisí výfukových plynů bude menší. Jižní trasa také zabere méně zemědělské a lesní půdy a neprochází přes tolik obcí jako severní, takže se nemusí bourat velké množství domů,“ uvedl Miroslav Patrik z organizace Děti Země.

Podle ekologů je také výhodou jižní varianty postupné zprovozňování jejích jednotlivých úseků.

***

„V 2009 se začne stavět 40 km mezi Opatovicemi a Mýtem.“ Ivo Toman, radní
 
- Milan Zlinský, s využitím ČTK -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010