<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Nová trasa R 35: radost i šok
Mladá fronta DNESVydáno 23. srpna 2006
 
KRAJSKÁ DÁLNICE. Plánování klíčové silnice R 35 provází dlouhé diskuse o tom, kudy povede. Lidé ji nutně potřebují, zároveň ji však nechtějí blízko svých domů.

Němčice - Kudy nakonec povede silnice R 35, po které se budou valit desetitisíce aut denně? Pardubický kraj zveřejnil druhý návrh územního plánu a trasa čtyřproudové komunikace od Hradce Králové na Moravskou Třebovou je tu zakreslena v pozměněné podobě. Po několikaletých diskusích zůstala ve hře pouze jižní varianta silnice, která má vést kolem Litomyšle. Nyní se výrazně odděluje od stávající I/35 už za Cerekvicí nad Loučnou a obloukem obchází Litomyšl. Za ní se stáčí zpět k jihu.

Na krajský úřad už chodí první reakce
Tuto verzi vystavenou na webových stránkách Pardubického kraje nyní čekají připomínky ze strany dotčených osob a obcí.

„Už docházejí první reakce,“ hlásí vedoucí krajského odboru územního plánování Bohumil Burdych. Většina obcí a jednotlivců svá vyjádření teprve připravuje. „Nejdříve musíme všechny informovat, k jakým změnám došlo. Urychlíme také svolání zastupitelstva, kde se lidé budou moci k návrhu vyjádřit. Podle toho pak obec podá případné připomínky,“ nastínil postup starosta Němčic Josef Racek.

„Oni to ženou tam, kde mají volno, a tady místo je,“ připouští František Ludvíček z Němčic. Polosamota, kde žije, se na mapě rázem ocitla v sousedství čtyřproudové silnice. „Nikdo mi nic neřekl, to je pro mě šok. Vždyť já sem přišel hlavně kvůli tomu klidu, a teď tu budu mít hluk a smrad ve dne v noci,“ říká a podobně smýšlejí i jeho sousedé.

Vysoké Mýto chce silnici na severu od města
Mezi nespokojence patří také Vysoké Mýto. "Stále platí, že chceme, aby silnice šla severně od města," řekl starosta Bohuslav Fencl a pevně věří ve změnu trasy. Důvod k rozmrzelosti mohou mít i v Bohuňovicích, ke kterým se nyní R35 významně přiblížila, podobně jako k Němčicím.

Výhrady k návrhu mohou občané zasílat na krajský odbor strategického rozvoje do 29. září. Obce, přes jejichž pozemky trasa vede, mají lhůtu ještě o dalších 15 dnů delší.

Obce na hlavním tahu stavbu nedočkavě vyhlížejí
Mnohé obce naopak spuštění stavebních prací nedočkavě vyhlížejí. V těch, které dosud silnice I/35 protíná, roste provoz každý rok, denně jimi projedemezi 15 a 20 tisíci vozidel. Takový je třeba případ Hrušové. V tomto ohledu si stojí podobně Vysoké Mýto a Litomyšl. Rychlostní silnice pomůže oběma městům od přetížených center a násilného rozdělení, dále pak usnadní komunikaci obchodníkům i turistům. Zatím je spokojená pouze Litomyšl. R35 se totiž v návrhu vzdálila o další dva kilometry dál od zdejší stávající i plánované zástavby. Vysoké Mýto musí ještě o ideální trasu bojovat.

***

„Nikdo mi nic neřekl, je to pro mě šok. Přišel jsem hlavně kvůli klidu, a teď tu budu mít hluk a smrad ve dne v noci.“

František Ludvíček, Němčice
 
- Václav Chochola -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010