<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Aut je víc, silnice nestačí
Mladá fronta DNESVydáno 15. srpna 2006
 
SILNICE PRASKAJÍ VE ŠVECH. Za posledních patnáct let provoz v kraji zhoustl až trojnásobně. Lidi v obcích sužují zvláště kamiony. Úlevu má přinést D11 do Prahy, tah R35 na Moravu je však zatím v nedohlednu. Kudy autem do Prahy? Už letos to bude pro většinu řidičů z kraje jednoznačné: po dálnici D11. Jenže čtyřproudové napojení do Pardubic bude hotové nejdříve v roce 2009, takže většina řidičů pojede přes Lázně Bohdaneč. "Bojíme se, že to město nepřežije. Už teď, kdy funguje krátký kus dálnice, zde jezdí daleko více aut než dříve. Přibyly zejména kamiony, které jezdí ve dne v noci, v sobotu i v neděli," děsí se Květoslava Jeníčková, starostka Lázní Bohdaneč.

Ovšem lidé z Vysokého Mýta, Litomyšle, Holic nebo obcí Gajer či Janov jsou na tom podstatně hůře. V Bohdanči budou vdechovat spálenou naftu jen asi tři roky. Zato čtyřproudová silnice R35 je v nedohlednu a aut přitom každým rokem přibývá. "Od roku 2000 do roku 2005 se na některých místech silnice I/35 zvýšila doprava až o šedesát procent. Podepsala se na tom především tranzitní kamionová přeprava," říká Petr Průša z Dopravní fakulty Jana Pernera pardubické univerzity. Holicemi tak projede zhruba 19,5 tisíce aut denně, přitom v roce 1995 jich tam statistici napočítali jen málo přes osm tisíc. "Dálnice D1 je přetížená a často ji blokují havárie. Řidiči tak hledají jiné cesty. Jednou z nich je i silnice I/35 přes Pardubický kraj," míní Jiří Jedlička, náměstek ředitele pardubického pracoviště Ředitelství silnic a dálnic.

Řidiči, kteří po silnici napříč krajem jezdí často, už léta sní o silnici R35. Kdy se jí dočkají? "Napojení na dálnici D11, tedy úsek z Opatovic do Sedlice, bude hotové v roce 2009. Do Vysokého Mýta povede čtyřproudová silnice nejdříve v roce 2015. A úsek z Vysokého Mýta do Mohelnice? To nikdo neví. Já to odhaduji na rok 2020, ale to je velmi optimistické," uvedl Ivo Toman, krajský radní zodpovědný za dopravu. Nákladních aut jezdí rok od roku více na všech tazích Pardubickým krajem. Podle odborníků pomohou městům, která na nich leží, jen obchvaty. Jenže miliardy korun na ně ve státní pokladně nejsou. "Do dopravy musí jít více peněz ze spotřebních daní nebo z pohonných hmot. Nějaké peníze se slibují také ze zavedení mýtného. Mělo by se však především začít uvažovat o takzvaných PPP projektech, tedy projektech na nichž se podílí veřejný i soukromý sektor," dodává Toman.
 
- Jan Vávra, editor MF Dnes -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010