<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Silnice R35 povede v Pardubickém kraji jižním směrem
Česká tisková kancelářVydáno 22. června 2006
 
Pardubice - Rychlostní komunikace R35, která v budoucnu spojí východní Čechy s Moravou, povede v Pardubickém kraji jižním směrem. Krajští zastupitelé schválili trasu silnice navzdory protestům stovek lidí ze Svitavska. Konečnou podobu územní plánu kraje budou zastupitelé schvalovat v prosinci, řekl dnes ČTK první náměstek hejtmana Roman Línek.

Obě varianty narážejí na odpor části místních obyvatel severního Ústeckoorlicka i jižního Svitavska. "Jižní varianta zhorší životní prostředí, o půdu přijdou lidé i zvěř a ohrožen je zdroj pitné vody," tvrdí organizátor protestů proti jižní variantě Jan Vaňous z Bohuňovic na Svitavsku. Petici proti jižní trase již podle něj podepsalo přibližně 1500 lidí. "Trasa těsně kolem Litomyšle je nešťastná. Chceme ji odklonit nad Suchou a Janovem, kde by to nikomu nevadilo," dodal chovatel koní Rudolf Skřivan.

Naproti tomu oslavovali odpůrci severu, kteří na zasedání zastupitelstva opět přijeli s husitskými zbraněmi. "Jsme rádi, že to takto dopadlo. Zvítězila ta rozumnější jižní varianta. V podstatě nevím mezi obyvateli Sloupnice o nikom, kdo by se severní trasou pětatřicítky souhlasil," uvedl odpůrce severní trasy Jiří Černý ze sdružení Ochránci přírody Končin, Sloupnice a Vilámova. "V jižní trase se domy nebourají, severní varianta by znamenala demolici 40 až 50 stavení," tvrdí Jaromír Vala.

Jižní trasu podporuje stát i ekologové. "Výhodou jižní varianty R35 je postupné zprovozňování jednotlivých úseků a daleko menší riziko střetů s přírodou a s občany dotčených obcí," tvrdí Miroslav Patrik z ekologického sdružení Děti Země.

Obce na severu by měly být připojeny na R35 přivaděči a obchvaty. Podle krajského radního Iva Tomana jde zejména o vybudování přivaděčů k městům Ústí nad Orlicí a Česká Třebová a také obchvatů těchto měst. Dále budou modernizovány silnice v oblasti Zámrsk - Choceň - České Libchavy - Žamberk a následně převedeny do kategorie silnice první třídy. Rekonstrukce čeká silnici I/43 do Lanškrouna a další související stavby.

Silnice R35 by se měla stát nejdelší rychlostní silnicí v zemi. Spolu s dálnicí D11 z Prahy do Hradce Králové vytvoří takzvanou alternativní severní trasu spojující Čechy a Moravu. Komunikace by měla odlehčit dopravě na brněnské dálnici D1. R35 spojí Lipník nad Bečvou, Olomouc, Hradec Králové, Turnov a Liberec.

Podle internetových stránek Ředitelství silnic a dálnic je severní varianta, dlouhá 55,4 km, asi o tři až čtyři miliardy korun levnější než 53,7 km dlouhá jižní varianta okolo Litomyšle, která v sobě zahrnuje 3,7 kilometru dlouhý tunel. Jižní varianta by se dala postavit po částech, severní varianta, také nazývaná horská, musí být postavena najednou. Jižní varianta by údajně přišla na 13,7 miliardy korun, zatímco severní trasa na 10,2 miliardy bez daně z přidané hodnoty. Původně se přitom uváděla jako dražší severní varianta.
 
- -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010