<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Kompromis? Sporná silnice R35 může vést také středem
Noviny SvitavskaVydáno 29. května 2006
 
Plánovaná rychlostní silnice R35 možná povede kvůli odpůrcům severní a jižní varianty středem Pardubického kraje. Dopravní spojení mezi Čechami a Moravou naráží na protesty stovek obyvatel na Ústeckoorlicku i Svitavsku. Kompromisní řešení by vyřešilo spory například v Sedlišti nebo Bohuňovicích, kudy má vést jižní trasa. Petici proti jižní variantě podepsaly stovky lidí v Suché, Bohuňovicích nebo Sedlišti. Nesouhlasí, aby rychlostní silnice vedla v blízkosti jejich rodinných domů. Obávají se, že přijdou o zemědělskou půdu, na níž hospodaří, nebo o kvalitní zdroj pitné vody.

Dotkne se někoho jiného
"Proti střední variantě nic nenamítáme, jde mimo naše obce. Domníváme se, že se dotkne někoho jiného, kdo tam bydlí," uvedl Jan Vaňous, organizátor protestů proti jižní variantě a zakladatel sdružení Lípovec. Jižní varianta by podle něj zhoršila životní prostředí. Své obavy lidé z Litomyšlska sdělili v pátek ministru Radko Martínkovi. Do Bohuňovic zavítal zatím jako jediný z politiků, který od prvopočátku podporuje jižní variantu. "Mají právo, aby slyšeli názor ve všech souvislostech," uvedl ministr, který před časem diskutoval s odpůrci severní trasy na Ústeckoorlicku. "Vyjasňovali jsme si názory na alternativní řešení, které lze očekávat," ocenil korektní duch besedy Radko Martínek. Zástupci všech obcí, které protestují proti stavbě pětatřicítky, argumentovali například tím, že jižní varianta není vůbec zpracována. "Pouze jižní trasa se může stavět po částech, proto se jeví schůdnější než severní," zopakoval ministr, zastánce jižní varianty R35 a memoranda podepsaného mezi ministerstvem dopravy a krajem.

Ve hře je územní plán
Vláda učinila velkorysou nabídku krajským zastupitelům. Podmínila ji však změnou rozhodnutí ve prospěch jihu. Za to jim ministerstvo slíbilo, že zaplatí obchvaty a přivaděče z Ústeckoorlicka, kudy původně rychlostní komunikace měla vést. Kraj v minulosti schválil severní variantu, která se nelíbí státu, a nedávno proto souhlasil s dopracováním jižní trasy. K té se nyní vyjadřují orgány státní správy a v červnu o ní rozhodnou zastupitelé. "Do konce roku se v územním plánu kraje musí schválit severní nebo jižní varianta, teprve potom připadá v úvahu jeho úprava," doplňuje informace krajský radní pro dopravu Ivo Toman. Nová pětatřicítka by se měla stát nejdelší rychlostní silnicí v zemi. Spolu s dálnicí D11 z Prahy do Hradce Králové vytvoří takzvanou alternativní severní trasu. Spojí Lipník nad Bečvou, Olomouc, Hradec Králové a Liberec. Uvažovaná komunikace by měla odlehčit dopravě na páteřní dálnici D1.
 
- mag, čtk -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010