<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Pardubický kraj: Silnice R35 může vést i střední trasou
Orlický infokanálVydáno 26. května 2006
 
Plánovaná rychlostní silnice R35 by kvůli odpůrcům severní a jižní varianty nakonec mohla vést středem Pardubického kraje. Komunikace, jež v budoucnu spojí region s Moravou, naráží na protesty stovek obyvatel na Ústeckoorlicku i Svitavsku. Střední varianta by vyřešila spory například v Sedlišti nebo Bohuňovicích podél jižní trasy, řekl dnes ČTK krajský radní pro dopravu Ivo Toman (ODS). Dotčené obce se však rovněž bouří. Střední varianta by za Zámrskem vedla severně od Vysokého Mýta, potom by se ale na rozdíl od severní trasy stočila přes České Heřmanice na Litomyšl, a nikoli na Českou Třebovou. "Severní, nebo i mezilehlá varianta je lepší, protože bychom odlehčili dopravě na jihu. Jižně od Vysokého Mýta bychom měli obchvat a dálnice by vedla na sever," řekl vysokomýtský místostarosta Martin Krejza (ODS). V současnosti podle něj městem projíždí asi 20.000 vozidel denně.

"Proti střední variantě nic nenamítáme, jde mimo naše obce. Mám ale obavu, že se dotkne někoho jiného, kdo tam bydlí," uvedl organizátor protestů proti jižní variantě Jan Vaňous z Bohuňovic. Jižní varianta by podle něj zhoršila životní prostředí, o půdu by přišli lidé i zvěř a ohrožen by byl zdroj pitné vody. "Střední varianta by byla pro nás tou nejhorší možností. Nás se dotýká i severní trasa, takže zastáváme názor - jedině jih," podotkl starosta Českých Heřmanic Pavel Eliáš. Kraj v minulosti dvakrát schválil severní variantu, která se nelíbí státu, a i nedávno proto souhlasil i s dopracováním jižní trasy. K té se nyní vyjadřují orgány státní správy a v červnu se rozhodnou zastupitelé. "Do konce roku se v územním plánu musí schválit severní nebo jižní trasa a potom připadá v úvahu jeho úprava," uvedl Toman.Petici proti jižní variantě s téměř 70 podpisy nedávno dostal krajský úřad například od obyvatel litomyšlské místní části Suchá na Svitavsku. Kraj již dříve obdržel řadu protestů proti oběma variantám komunikace. "Rychlostní komunikace by vedla v bezprostřední blízkosti naší obce. Tím bychom ztratili to jediné, co zde máme - klid a čisté ovzduší," obává se organizátorka petice proti jižní variantě Jarmila Hendrychová. Budování silnice by podle ní rovněž zabralo úrodnou zemědělskou půdu.

Severní trasu zase nechtějí například ve Sloupnici na Ústeckoorlicku.Vláda i Pardubický kraj se před několika týdny vyjádřily pro jižní variantu R35. Stát navrhl k městům na severu kraje postavit přivaděče a obchvaty. První stavební práce by mohly začít během roku 2008, dokončení se předpokládá do roku 2014, uvedl již dříve ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). Se stavbou prvního úseku v Sedlicích u Pardubic by se mělo podle představitelů kraje začít již letos, kdy se rovněž za 35 milionů korun opraví příjezd od Dolan. Silnice R35 by se měla stát nejdelší rychlostní silnicí v zemi. Spolu s dálnicí D11 z Prahy do Hradce Králové vytvoří takzvanou alternativní severní trasu spojující Čechy a Moravu. Komunikace by měla odlehčit dopravě na páteřní dálnici D1. R35 spojí Lipník nad Bečvou, Olomouc, Hradec Králové, Turnov a Liberec.
 
- ČTK -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010