<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Otázky Václava Moravce - speciál v Pardubickém kraji (výtah)
ČT 24Vydáno 11. května 2006
 
Zkráceno na R35

Moderátor (Václav Moravec):
Tak vy hlasujete, televizní diváci, hlasujte dál a teď se ptají diváci v sále. Ptají se přímo politiků, kteří jsou před nimi, jedinečná konfrontace názorů v přímém přenosu. Prosím, žlutý mikrofon, ptejte se.

Božena Štaudová:
Já jsem Štaudová, přijela jsem z východní části kraje a chtěla bych se vyjádřit, nebo zeptat, lépe řečeno, na dopravu. Všechny strany si ji dávají jako prioritu. Víte, že memorandum, které bylo podepsáno mezi východočeským, nebo lépe řečeno Pardubickým, krajem a Vládou, dává prakticky možnost jižní variantě komunikace R35. V posledním hlasování kolem memoranda došlo ke zlomu zejména, řekla bych, v Občanské demokratické straně, nehledím na ty zastupitele, kteří zastávají neustále stejný názor, to znamená pro jižní variantu. Já bych se chtěla zeptat pana Libého, protože Občanská demokratická strana hlasovala 6 hlasy pro memorandum, 6 hlasy proti, 4 se zdrželi. Pane Libý, vy jste byl mezi těmi, kteří se zdrželi. Mám tomu rozumět tak, že ještě stále nevíte, pro jakou variantu se rozhodnete? Vaše strana říká, že nebude bránit ani jedné z nich. To by byla moje první otázka.

Moderátor (Václav Moravec):
Tak, já jenom vysvětlím divákům v celé České republice, R35, důležitá silnice, i proto, aby se ulevilo dálnici D1, to znamená ta auta, která chtějí jet na Moravu, pro ně je podstatná tato komunikace. Spor v Pardubickém kraji, jižní varianta, severní varianta. Byl jste, pane starosto, i jako zastupitel Pardubického kraje, vyzván, abyste vysvětlil, proč jste se zdržel, zda nevíte.

Ladislav Libý /ODS/:
Já odpovím hned paní, ale k dopravě obecně v našem kraji jen dvě věty. Napojení Pardubického kraje na kvalitní síť silnic a dálnic je životně důležité jak pro ten zmíněný regionální rozvoj, tak pro vznik nových pracovních příležitostí apod.

Moderátor (Václav Moravec):
To se ale ví, ale zároveň se to zdržuje, protože se Pardubičtí hádají, jestli na jih nebo na sever. Tak teď vy co?

Ladislav Libý /ODS/:
Pro mě je prioritou rychlostní komunikace R35 jako taková. Náš kraj ji prostě potřebuje v každém případě. To, jestli půjde severní nebo jižní trasou, nebo jestli půjde jinou trasou, nějakou střední nebo východní nebo západní, není pro mě až tak rozhodující. Dosud byly předloženy vždy jenom základní podklady k tomu, že výhodnější je trasa severní, proto jsem také v minulém zastupitelstvu hlasoval. Nyní jsem nechal průchodnost tomu, aby se mohly zpracovat podklady i pro variantu jižní a určitě nebudu blokovat ani sever, ani jih, ani jinou variantu. Pokud mi někdo předloží.

Moderátor (Václav Moravec):
Není možná námitka, že se objeví ještě další varianta a bude se to blokovat tím, že se budou zpracovávat další studie?

Ladislav Libý /ODS/:
Je to možné, já lituji velice toho, že tato silnice se stala víceméně věcí politiky, nikoli věcných rozhodnutí.

Moderátor (Václav Moravec):
A proto lidé, kteří se chtějí dostat na Moravu, tak jezdí stále po D1, D1 je ucpaná, atd.

Ladislav Libý /ODS/:
Pro mě je nepřípustné, aby cesta z Králík do Prahy trvala stejně dlouho, jako cesta z Prahy do Mnichova. A tato silnice je jediným řešením. Já osobně zatím mám podklady k tomu, abych podpořil spíše severní variantu, obchvaty měst, měst na jižní trase, a propojil sever kraje s jihem, tak, aby skutečně tato silnice pomohla nejen Pardubickému kraji, ale celé České republice.

Moderátor (Václav Moravec):
Tak, a ta druhá otázka?

Štaudová:
Já bych reagovala jenom na to, co říkal pan Libý, protože pro Kralicko je velice výhodný navrhovaný přivaděč do Žamberka, v případě jižní varianty, kterou bude financován stát, přislíbeno. Další bych měla jenom otázku, co tomu říkají ostatní, tomu memorandu, a zvláště mám dotaz na pana Snopka, protože KSČM neustále trvá na tom, že bude severní varianta a on sám se vyjádřil, že tato kauza byla v poslední době zpolitizovaná. Já bych mu ráda připomněla, že ke zpolitizování došlo v roce 2003, kdy se strany dohodly, jak budou hlasovat. A jeho se ptám, prosím vás, jestli četl odborné posudky a jestli ví, které to jsou, další otázka.

Moderátor (Václav Moravec):
Já se omlouvám, těch otázek je opravdu moc, aby se dostalo na další. Václav Snopek se nejdříve jako volební lídr KSČM musí vypořádat s tou námitkou.

Václav Snopek /KSČM/:
Paní Štaudová, já především vás tady vítám jako aktivistku a obhájkyni tedy jižní varianty. Takto by tady mohli sedět i obhájci severní varianty a obráceně. Posudky jsem v podstatě četl, co se týká argumentace k této silnici, jsou vyvážené, není tam zásadních rozdílů a změna k jižní variantě v tuto chvíli prakticky vrací tuto silnici na začátek.

Moderátor (Václav Moravec):
Já se omlouvám, aby voliči, protože pro ně je podstatné, kdy se projedou. To znamená, jižní, severní. Kdy vidíte za reálné, že se pojede a bude dostavěno, kdy bude R35 kompletní? To je základní věc, která zajímá voliče. Pane ministře Martínku, kterou variantu a kdy?

Radko Martínek /ČSSD/: V každém případě není žádný čas a je potřeba si uvědomit, že pokud Pardubický kraj nerozhodne do konce tohoto roku, tak se odkládá ta záležitost ad acta, protože bude muset začít znovu projektovat. Já jsem přesvědčený.

Moderátor (Václav Moravec):
To znamená, do konce roku se musí rozhodnout.

Radko Martínek /ČSSD/:
Musí se rozhodnout, kraj má mimořádnou příležitost, protože dostal opravdu mimořádnou nabídku z vlády, dostal ji proto, že je to jediná alternativa D1 a je to také nesmírně důležitá záležitost pro kraj, protože bez vybudování této silnice a potom silnice spojující Moravskou Třebovou s Brnem, tak není rozvoje pro tu východní a severní část kraje. A já bych ještě si dovolil upozornit.

Moderátor (Václav Moravec):
Jakou variantu s největší pravděpodobností vy byste upřednostňoval?

Radko Martínek /ČSSD/:
Je zcela evidentní, že ta jižní varianta je mnohem rychleji proveditelná, to je nejdůležitější na tom. A já bych jenom si dovolil upozornit na to, co tady říkal pan kolega Libý, že není možné tvrdit, že budeme nejdříve dělat obchvaty Litomyšle, Vysokého Mýta za miliardy korun a pak budeme stavět severní variantu. Já si myslím, že je potřeba využít těchto obchvatů k tomu, aby se rovnou zprůchodnila část stávající trasy.

Moderátor (Václav Moravec):
Ladislav Libý?

Ladislav Libý /ODS/:
Já bych. já musím k tomuto říci jednu záležitost, že je moc hezké, že Vláda podepíše s Pardubickým krajem memorandum, že je veliký politický tlak, nevím z jakých důvodů, právě na jižní trasu a přitom Vláda jako taková a příslušné ministerstvo ani neuplatní rychlostní komunikaci R35 do priorit pro čerpání peněz z Evropské unie. Viděl jsem to na vlastní oči, měl jsem možnost, neboť R35 byla zmiňována i v přístupové dohodě České republiky do Evropské unie, mohli jsme zařadit tuto komunikaci do realizací evropského významu a bohužel nikde R35 uplatněná v EU není.

Moderátor (Václav Moravec):
Rozhodne se podle vás do konce roku, pane starosto Libý?

Ladislav Libý /ODS/:
Zastupitelstvo Pardubického kraje bude znovu jednat o trasování R35 na svém červnovém zasedání a já bych byl velice rád, kdybychom se konečně rozhodli pro jednu z variant, protože má pravdu pan ministr i vlastně pan Snopek, že čas nám utíká. A my potřebujeme se rozhodnout v souvislosti s územním plánem územního celku Pardubického kraje, abychom se rozhodli, kterou variantu budeme podporovat jako kraj.

Moderátor (Václav Moravec):
Václav Snopek gestikuluje rukama, hlavou a vším.

Václav Snopek /KSČM/:
Já se domnívám, že je zapotřebí jaksi nemást rozum lidí. Prosím vás, platné rozhodnutí je pro severní variantu, to nikdo nezrušil. A v současné době se posuzuje jižní varianta. Pokud se přijde na problémy v jižní variantě, tak skončíme přesně tam, co říkal pan ministr pro místní rozvoj. Totiž byl to skutečně politický tlak a otázka jižní varianty, pokud někdo argumentuje cenou, tak v době realizace nevíme, kolik bude stát. ale v tuto chvíli už v porovnání těch alternativ, jižní varianta, díky nákladným a bohužel málo promyšleným jaksi přivaděčům, je dražší. Nemaťme jaksi lidem zrak.

Moderátor (Václav Moravec):
Pavel Severa, volební lídr KDU-ČSL, prosím.

Pavel Severa /KDU-ČSL/:
Já jsem vystudoval obor dopravní stavby, takže mě velice zajímá, jak půjde ta silnice, jak bude trasována. A musím říci, že obě varianty přinášejí svá úskalí a byly by proveditelné za předpokladu, jedna i druhá, kdyby mnohé úseky byly např. v tunelech nebo v umělých přemostěních, nicméně tyto varianty se musí zvážit, protože to jsou obrovské prostředky navíc. A já souhlasím s tím, že krajské zastupitelstvo musí rozhodnout, protože co je nejdůležitější, tak je, aby po dobudování D11 jsme měli napojení, jinak se Vysoké Mýto, Litomyšl, Ostřetín apod. budou topit v počtu aut. Takže mně se zdá, nemám podklady, ale zdá se mi, že rychlejší a průchodnější bude varianta, kde nebude tolik záborů nové půdy, a to je varianta na jihu.

Moderátor (Václav Moravec):
A Pavel Křivka?

Pavel Křivka /Strana zelených/:
Strana zelených podporuje variantu jižní, pokud se dostane do Vlády, tak podpoří to memorandum, to je velkorysá nabídka a dobrá nabídka tomuto kraji, aby se mohla postavit jižní varianta a ty tzv. odříznuté části kraje zpřístupnit nějakými obchvaty a přivaděči. A my si myslíme, že ta severní varianta zase zavání tím přemisťováním kubíků zeminy, že o to tam jde, proto jsme proti.

Moderátor (Václav Moravec):
Abychom si to shrnuli, jižní varianta, v tuto chvíli zvedá ruku pro jižní variantu kdo? Vy jste, pane Severo, naznačil, že jste pro jižní, tak jsem čekal, že zvednete ruku.

Pavel Severa /KDU-ČSL/:
Ne, já nebudu zvedat ruku, protože to umí pouze cvičená opice. Vy jste se ptal na názor, ten názor skutečně těžko vyjádřit, já jsem vyjádřil názor, že si myslím, že průchodnější a rychlejší zřejmě bude jižní varianta, ale já to nevím. Ty podklady má dostat krajské zastupitelstvo.

Moderátor (Václav Moravec):
Většina zatím, pokud se nemýlím, tak jižní varianta. Jde o to, že pokud neřeknete žádnou variantu, tak nakonec budeme jezdit po přetížené D1 a na Moravu se téměř nedostaneme. Ale budeme jezdit Pendolinem, pokud pojede. Další otázka, žlutý mikrofon, prosím, ptejte se.
 
- -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010