<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Města chtějí pryč od dálnice
Mladá fronta DNESVydáno 10. května 2006
 
Vysoké Mýto i Litomyšl si přejí, aby se jim rychlostní silnice R35 vyhnula větším obloukem

Litomyšl, Vysoké Mýto
- Je to jako zabít dvě mouchy jednou ranou. Alespoň na mapě: jižní trasa dálnice na Moravu, na které se dohodla vláda s Pardubickým krajem, má zároveň vytvořit naplánované obchvaty Litomyšle a Vysokého Mýta. Jenže to není tak jednoduché. Obě města k tomu mají velké výhrady.

Radní Litomyšle i Vysokého Mýta nečekali, že po trase jejich obchvatů se budou valit auta z Prahy na Moravu ve čtyřech pruzích. Litomyšl chce proto změnit trasu silnice a odklonit ji dál od města. Vysoké Mýto navrhuje, aby u města byly dvě moderní silnice. Nový obchvat a za čas i rychlostní komunikace R35.

„Není možné trasu obchvatu Litomyšle jednoduše převzít a vést po ní rychlostní komunikace. Obchvat měl mít jinou funkci, měl sloužit normální dopravě,“ uvedl starosta Litomyšle Jan Janeček.

Radní schválili usnesení, podle něhož Litomyšl chce jižní variantu, ale požaduje ji vést dál od města. Jako důvod uvádějí i to, že město by se nemohlo v budoucnu rozšiřovat. „Chceme mít rezervu pro rozvoj města, pro stavbu rodinných domů. Je řada měst, kde se udělaly obchvaty a už dnes stojí uprostřed zastavěné části. Není to stavba na deset let, na století, ale stavba, jak se říká, napořád,“ řekl Janeček.

„Dohodli jsme se, že vyhledávací studie zpřesní trasu rychlostní silnice u Litomyšle. Myslím, že městu bude možné vyjít vstříc,“ uvedl náměstek hejtmana Pardubického kraje Roman Línek.

Mýto chce spojit severní variantu s jižní
Také Vysoké Mýto by mělo raději "normální" obchvat a ne čtyřproudovou komunikaci přímo za městem. Jenže je v daleko složitější situaci. Trasa obchvatu byla po několika letech diskusí vybrána, a stát už dokonce bude hodnotit soutěž na výběr projektanta. Říct v takové chvíli, že obchvat má jít dál od města, není prakticky možné. „Kdyby silnice vedla mimo vybraný koridor, stavba by se mohla oddálit o tři až čtyři roky. To by bylo pro nás neúnosné,“ řekl starosta Vysokého Mýta Bohuslav Fencl.

Vysoké Mýto je proto připraveno i na to, že se obchvat skutečně změní ve čtyřproudovou silnici. „Jsme ochotni jednat o všech variantách. Prioritou je pro nás to, aby obchvat byl co nejdříve,“ uvedl Fencl. Město by ale nejraději vidělo schválení nové trasy rychlostní silnice, která by zpočátku kopírovala severní variantu, vyhnula se Vysokému Mýtu ze severu a pak by se stočila na jih k Litomyšli. „Silnice by se přiblížila k Chocni a vzdálila od Litomyšle. Bylo by to ideální řešení,“ řekl Fencl.

„Jednání o Vysokém Mýtě jsme neuzavřeli. Necháme zpracovat dokumentaci, která zjistí, zda lze pro rychlostní silnici R 35 částečně využít obchvat Vysokého Mýta, nebo zda by rychlostní silnice mohla vést jinou trasou, třeba i severně od Vysokého Mýta,“ uvedl Línek.
 
- David Půlpán -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010