<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Budou protestovat všichni proti všem?
Hospodářské novinyVydáno 09. května 2006
 
Kontrolní den na D11: v Hradci rozladění, v Pardubicích radost. Rychlostní komunikace R35: Jako O chytré horákyni. Z dubnového kontrolního dne na stavbě dálnice D11 odcházeli zástupci Královéhradeckého kraje se smíšenými pocity, zatímco účastníci za Pardubický kraj si mnuli ruce. "Pro Pardubický kraj tu zazněla podstatná informace. Do konce dubna bude vypsáno výběrové řízení a v červnu bude vybrán zhotovitel stavby prvního úseku rychlostní komunikace R35 Sedilce - Opatovice včetně mimoúrovňové křižovatky v Opatovicích nad Labem. Její realizace by měla začít ještě letos v listopadu. Křižovatka je důležitá pro navázání dálnice D11 a budoucí rychlostní komunikace R35 a také pro dopravu v okolí Opatovic nad Labem," řekl Ivo Toman, radní odpovědný za dopravu v kraji. Podle jeho slov další pozitivní informace zazněla v tom smyslu, že práce na desetikilometrovém úseku propojení obou komunikací pobíhají podle plánu a zprovoznění se očekává v prosinci letošního roku.

Povodně ohrozily termín
Horší informace zazněly k samotné výstavbě D11. "Splnění termínu dostavby D11 ohrozily nedávné povodně. Archeologové v úseku od Osiček do Hradce Králové nemohou dělat záchranný výzkum, protože hladina spodní vody je na úrovni terénu. Stavba tak z větší části stojí," uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman. Termín dokončení do konce letošního roku je zřejmě ohrožen i u provizorního sjezdu z dálnice do Hradce Králové, protože dosud nejsou vykoupeny všechny pozemky u krajského města. Příprava vydání územního rozhodnutí má již nyní asi měsíc zpoždění. "Nechceme se dožít toho, že budeme mít dálnici a nebudeme z ní mít sjezd," řekl primátor Hradce Králové Otakar Divíšek. "Stále věříme, že od začátku příštího roku začne řidičům sloužit plnohodnotná dálnice od Poděbrad až ke krajskému městu. Tam budou automobily sjíždět na provizorní sjezdy. Zpoždění dokončení stavby by mohl ohrozit archeologický průzkum. To je ale pro náš kraj nepřípustné," uvedl náměstek královéhradeckého hejtmana Petr Kuřík. Jasno není ani o osudu další výstavby D11 směrem na Jaroměř a ke státní hranici s Polskem. Vše zatím vázne kvůli nedostatku peněz státu na výkup pozemků. Královéhradecký kraj nechce, aby se stavba dálnice u Hradce zastavila. Nabízí státu přímou pomoc.

"Rozběhli jsme již jednání se starosty jednotlivých obcí, jejichž katastrálními územími bude dálnice vést. Tamní starostové znají místní poměry a mohou pomoci při jednáních kolem výkupu pozemků. Nyní chybí vykoupit pozemky v úseku mezi královéhradeckou křižovatkou Bláhovka a Smiřicemi za asi 60 milionů korun od zhruba čtyřiceti vlastníků. Tyto pozemky by mohl kraj vykoupit a později prodat státu, který teď nemá dostatek peněz. Tím bychom umožnili pokračovat v přípravě výstavby D11 mezi Hradcem a Jaroměří," upřesnil radní Královéhradeckého kraje Ivan Doležal, který odpovídá za majetkoprávní oblast. Stavba dálnice z Poděbrad do Hradce Králové začala po čtrnáctileté přestávce v lednu 2004. Úsek v délce téměř 49 kilometrů bude stát asi 15 miliard korun. Loni v prosinci silničáři otevřeli jeden pás dálnice v délce 18 kilometrů mezi Dobšicemi a Chýšti, čímž se ulevilo přetížené dopravě přes Chlumec nad Cidlinou.

Zastupitelé kraje rozhodli i nerozhodli
Jako chytrá horákyně se zachovali zastupitelé Pardubického kraje při hlasování o konečné trase rychlostní komunikace R35 spojující Liberecko s Olomouckým krajem. Ve hře jsou dvě varianty - severní, přivádějící tuto komunikaci dálničního typu do podhůří Orlických hor, nebo jižní, kopírující stávající tah Pardubickem směrem na Moravskou Třebovou, tedy kolem Vysokého Mýta, Litomyšle a Svitav. Nejdřív rozhodli, že jediná správná trasa je ta severní. Co na tom, že je delší, náročnější na výstavbu a nezvratně zasáhne do přírody těsně kolem chráněné krajinné oblasti Orlické hory. Proti tomuto návrhu se zvedla vlna odporu a několik občanských sdružení v přestrojení za husity jezdilo protestovat před budovy Ministerstva dopravy i kraje. Vše nakonec vyvrcholilo vyjádřením Ministerstva dopravy: buď se bude stavět jihem, a my vám za to vybudujeme i přivaděče k České Třebové, Ústí nad Orlicí a Lanškrounu. Nebo se nebude stavět nic a peníze půjdou na rekonstrukci dálnice D1, která také spojuje západ s východem.

Toho se na kraji evidentně lekli. Již 13. dubna bylo podepsáno memorandum mezi krajem a ministerstvem dopravy. Je v něm deklarován společný zájem obou stran na spolupráci, jejímž cílem je významné urychlení přípravy i realizace rychlostní komunikace R35. Ministerstvo se zavazuje, že vybuduje přivaděče k městům, kudy měla vést severní varianta. "To vše za předpokladu, že zastupitelstvo Pardubického kraje změní názor a přikloní se k jižní variantě. Stále platí usnesení z června loňského roku, kdy zastupitelstvo schválilo severní trasu," uvedl po podepsání memoranda Ivo Toman, náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu. A vicehejtman Roman Línek k tomu dodal: "Schválení memoranda je výjimečnou příležitostí, jak zlepšit dopravní situaci v kraji v reálném čase. Jsem přesvědčen, že je to za takových podmínek, že kdyby na to kraj nepřistoupil, hrozí nebezpečí, že územní plán kraje skončí v patové situaci," uvedl vicehejtman.

A jak zastupitelé 20. dubna rozhodli? Nijak. Z 44 přítomných zastupitelů zvedlo 24 ruku pro usnesení, že schvaluje doporučení pořizovateli, aby připravil a projednal další návrh tzv. souborného stanoviska s pokyny pro dokončení návrhu územního plánu velkého územního celku Pardubického kraje a v souladu se stavebním zákonem usiloval o dohody s dotčenými orgány státní správy ve prospěch vedení koridoru R35 podle jižní varianty. Tahle věta má ještě pokračování, ale ukázka snad stačí. Vicehejtman usnesení polidštil takto: "Znamená to, že jsme rozhodli o dopracování jižní varianty tak, jak je v současné době již zpracována severní trasa. Neznamená to však, že R35 skutečně povede jihem. K této problematice se vrátíme pravděpodobně v červnu letošního roku a podle zpracovaných posudků a průzkumů rozhodneme o trase této rychlostní komunikace," uvedl Línek. Tahanice a šalamounská rozhodnutí zastupitelů zatím aktivizují odpůrce jižní alternativy do jednotného šiku. Výsledkem bude jediné, protestovat budou všichni proti všem, zastupitelé budou rozhodovat i nerozhodovat a řidiči nadávat.
 
- Josef Šíf, spolupracovník redakce -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010