<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Jednání kraje? Zákaz vstupu
Mladá fronta DNESVydáno 04. dubna 2006
 
S LIDMI NEBO BEZ? Krajští i městští zastupitelé rádi jednají za zavřenými dveřmi, přestože zákon s takovou možností nepočítá. Označují to jako seminář, anebo třeba posezení u kávy

Pardubice - Zastupitelé Pardubického kraje nyní rozhodují o definitivní trase čtyřproudé dálnice na Moravu. Na posledním svém jednání minulý týden ale zakázali veřejnosti přístup. Vedení kraje totiž zasedání označilo za seminář, kam nikdo kromě politiků a úředníků nesmí. Podobně to už udělali několikrát. Sami krajští zastupitelé a radní připouštějí, že to, co se před týdnem dělo za zavřenými dveřmi jednacího sálu, nebyl odborný seminář. „Považuji to za jednostrannou masáž zastupitelů, která je měla přesvědčit, aby zvedli ruku pro jih. Na semináři nezazněla žádná odborná stanoviska, která by mu dala smysl,“ řekl předseda klubu komunistických zastupitelů Pardubického kraje Václav Snopek, jehož strana tradičně podporuje severní variantu.

Argumenty? Zněly jen pro jih
Krajští radní totiž po několika letech ustoupili od severní varianty rychlostní silnice R 35. Tu chtěli vést od Zámrsku u Vysokého Mýta kopci mezi Litomyšlí a Ústím nad Orlicí k České Třebové a odtud k Dětřichovu na hranici Pardubického a Olomouckého kraje. Nyní se snaží přesvědčit zastupitele, aby na schůzi krajského zastupitelstva, svolané na 20. dubna, hlasovali pro jižní trasu kolem Litomyšle. Výměnou za to ministerstvo dopravy nabídlo, že za kraj postaví nebo opraví několik přivaděčů a obchvatů měst a obcí, které by jinak musela zaplatit krajská pokladna.

Semináře k odborným stanoviskům pro jednotlivé varianty trasy krajský úřad pořádal už několikrát. Ten poslední byl ale výjimečný.

Že šlo především o přesvědčovací kampaň, potvrzují i zastupitelé zvolení za Občanskou demokratickou stranu. „Seminář, na kterém jsem byl v úterý, nebyl téměř vůbec odborný. Nic nového jsem se na něm nedozvěděl. Měl prostě pouze přesvědčit zastupitele, aby hlasovali pro jih,“ řekl Ladislav Libý.

Se seminářem neměli problémy zastánci jižní trasy. Těm se to, co na něm slyšeli, líbilo. „Osobně jsem to jako politický tlak nebral, ale věřím, že kolegové, kteří jsou pro sever, to tak vnímat mohli,“ řekl svitavský starosta a krajský zastupitel Václav Koukal.

Chtěli jsme jen informovat, říká radní

Podle krajského radního pro dopravu Ivo Tomana bylo cílem semináře zastupitele informovat, co vláda kraji navrhuje. „Nechtěli jsme, aby ministerští úředníci museli na schůzi zastupitelstva několik hodin čekat, až na pětatřicítku přijde řada. Ze strany ministerstev dopravy, životního prostředí a pro místní rozvoj, která mají zájem na stavbě jižní trasy, to byl politický nátlak zejména na zastánce severní varianty. Celá kauza kolem silnice R 35 už dávno není v rovině odborné, ale pouze v politické,“ uvedl Toman. Toman byl od svého nástupu do funkce radního pro dopravu na podzim roku 2004 stoupencem severní trasy. Proto muselo být přinejmenším pikantní, když před týdnem zastupitele přesvědčoval o výhodách jižní trasy.

Krajský úřad k důležitému jednání zastupitelů o trase rychlostní silnice R35 nevydal ani tiskovou zprávu.
 
- vid, zln -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010