<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Východní Čechy čeká stavba klíčových silnic
Mladá fronta DNESVydáno 17. března 2006
 
Hradec Králové - Cestování po hlavních silnicích východních Čech není žádný med. Podle ministra dopravy Milana Šimonovského nadešel čas změny.

„Naše silniční infrastruktura není propojena do Evropy, není bezpečná a kapacitně nestačí. Zájmem vlády České republiky je, aby se co nejrychleji dobudovala,“ uvedl nedávno v Hradci Králové Šimonovský. Vyřešení tíživé dopravní situace regionu se zdá být za dveřmi. Letos má dálnice D 11 končit těsně před Hradcem. Už v příštím roce se má začít se stavbou dalšího úseku z Hradce do Smiřic a za čtyři roky budou řidiči jezdit po dálnici až za Jaroměř. Plánuje se napojení dálnice na budoucí rychlostní silnici R 11, která bude z Jaroměře pokračovat na Trutnovsko. Ministerstvo dopravy slíbilo v následujících několika letech i výstavbu další rychlostní silnice R 35 v úseku Hradec Králové -Olomouc. Otevření polovičního profilu osmnáctikilometrového úseku dálnice D11 mezi Dobšicemi na Nymbursku a Chýští na Pardubicku vloni v prosinci předznamenalo pro silniční dopravu lepší časy. A to i přesto, že zprovozněný úsek stále připomíná silnici, která zatím vede odnikud nikam. V polích mezi Chlumcem nad Cidlinou je totiž vidět čilý stavební ruch. Těsně před Hradcem má dálnice D 11 končit už letos v listopadu, a to v celém profilu, tedy ve čtyřproudé podobě.

Obavy z toho, že by se stavba dálnice na několik let měla zastavit těsně před Hradcem, panují zejména kvůli nedořešenému sporu o pozemky farmářky Ludmily Havránkové z Plačic. Ředitelství silnic a dálnic proto do doby, než se spor vyřeší, zvažuje dvě varianty provizorního ukončení dálnice před Plačicemi.

První počítá s tím, že by automobily z dálnice sjížděly po silnici od Praskačky do Plačic, kde by se napojily na silnici Kutná Hora - Hradec a pokračovaly dál k závodu Arrow na Pražskou ulici. Druhá varianta počítá s provizorním sjezdem vlevo a dál po silnici kolem Vlčkovic na stávající hlavní tah Praha -Hradec.

Po dálnici lze nyní jet souvisle jen z Prahy do Poděbrad, kde se na ni napojuje mezinárodní silnice číslo jedenáct. Od loňského prosince je v provozu poloviční profil dálnice v délce osmnácti kilometrů mezi Dobšicemi a Chýští.

Dálnice do Polska? Asi v roce 2010
V Jaroměři by měla na dálnici navazovat čtyřproudá rychlostní komunikace R11, která má pokračovat k hraničnímu přechodu Královec na Trutnovsku. Tam se má napojit na polský systém dálkové silniční dopravy. Termín dokončení závisí také na Polsku, které plánuje vybudování dálnice ze své strany.

„Vloni jsme uzavřeli smlouvu s polským ministrem dopravy o propojení naší rychlostní komunikace R11 a polské rychlostní silnice S3, která vytvoří dopravní příčku mezi polskou takzvanou východo - západní dálnicí A4 a naším propojením Praha - Hradec - Olomouc. Propojení dálničních sítí obou států předpokládáme po roce 2010,“ uvedl ministr Šimonovský.

Předpokládá se, že dálniční systémy obou zemí se spojí přes Královec někdy v roce 2012 nebo 2013.

První práce na stavbě rychlostní silnice R 35, která má v budoucnu spojit Liberecký kraj přes Hradec Králové s Olomoucí, mají začít ještě letos v listopadu. Bude se zatím jednat jen o krátký úsek, který spojí dálnici D 11 u Sedlic s Opatovicemi nad Labem. Ten by měl být v provozu před koncem roku 2008. Odvede tak část tranzitní dopravy z centra Hradce Králové.

Dříve než úsek Liberec - Hradec Králové má být dokončen úsek z Hradce do Olomouce. Po dobudování dálnice D 11 do Hradce a rychlostní komunikace z Hradce na Olomouc totiž vznikne alternativa k dopravě mezi Prahou a Moravou.
 
- Tomáš Kučera -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010