<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Ministr: Jih, nebo dálnice D1
Mladá fronta DNESVydáno 15. března 2006
 
STÁT CHCE TRANZIT. RYCHLE. Vláda potřebuje ulehčit věčně zablokované dálnici D 1. Auta mají proudit po alternativní tepně R 35 přes Pardubický kraj. Požaduje proto rychlejší jižní variantu trasy krajem.

Sloupnice
- Dálnice R 35 napříč krajem? Hlavně rychle. Stanovisko vlády k výstavbě důležité dopravní tepny, která spojí severní Čechy a Moravu, je podle ministra pro místní rozvoj Radka Martínka jednoznačné: Co nejrychleji ulehčit věčně ucpané dálnici mezi Prahou a Brnem. „Pro vládu jsou rychlostní silnice R 35 a dálnici D 11 jednoznačnou prioritou. Považujeme je za jediné řešení situace na dálnice D 1 z Prahy do Brna, která je v současnosti přetížená a nestačí provozu,“ řekl ministr Martínek na pondělní besedě s občany ve Sloupnici na Ústeckoorlicku.

* Proč vláda na stavbu silnice R 35 tolik spěchá?
Vláda potřebuje řešení, které by bylo co nejrychlejší. Pokud mám z tohoto pohledu posuzovat severní a jižní variantu trasy silnice R 35 mezi Zámrskem a Mohelnicí, tak je zcela evidentní, že jižní trasa kopíruje směr osvědčených cest, které tu fungují od středověku, a lze ji budovat a dávat do provozu po částech. Je možné na ní vybudovat obchvaty celkem tří obcí a měst a pak už silnice vede volnou krajinou a nenaráží na problémy, které komplikují severní variantu. Vše nasvědčuje tomu, že se po ní bude jezdit dříve než po severní trase.

* Jak rychle se podle vás bude silnice stavět?
Nejnáročnější je příprava stavby. Územní řízení, výkup pozemků a získání stavebních povolení se může táhnout roky. Vlastní stavba bude už otázkou řádově měsíců. V Chorvatsku například dokázali za jeden a půl roku postavit silnici z Kragujevace do Splitu v terénu, který je neporovnatelně technicky náročnější než trasa jižní varianty. Pokud to dokázali Chorvati, tak to my dokážeme také, když o to budeme stát.

* Opravdu považujete komplikace na severní trase za tak velké?
Severní varianta přivádí dopravu tam, kde doposud nebyla. To je problém řady obcí, které s tím nesouhlasí. Dalším problémem je Česká Třebová, která zcela oprávněně očekává řešení své neúnosné dopravní situace. Severní varianta silnice R 35 neznamená obchvat, ale přivede do tohoto města novou silnici, na které bude provoz srovnatelný s provozem na dálnici D 1. Proto se domnívám, že odpor proti severní trase silnice R 35 nebude slábnout, ale až se začne doopravdy vyměřovat a stavět, ještě více zesílí. Mohu jmenovat desítky případů, kdy se události odehrály podle podobného scénáře.

* Co by masivní odpor proti schválené severní trase znamenal?
Výstavba severní varianty by se odložila na neurčito. V takovém případě se totiž počítá s rozšířením dálnice D 1. To by znamenalo v podstatě vybudování nové dálnice, protože její konstrukce s rozšířením nepočítá. Pak bychom narazili na finanční problémy. Rozšíření dálnice D 1 a zároveň vybudování silnice R 35 není v ekonomických silách tohoto státu.

Dopravní napojení severu kraje má zaplatit stát

* Zástupci Pardubického kraje se už nechali slyšet, že před hlasováním v dubnu vyzvou zastupitele, aby zvedli ruce pro jižní variantu silnice R 35 výměnou za dálniční přivaděče a silniční obchvaty několika měst a obcí. Myslíte si, že stát na tento handl přistoupí?
Současná situace pro Pardubický kraj je výhodná v tom, že v této chvíli může oprávněně žádat, pokud se přikloní k jihu, aby vláda pomohla s napojením severních částí kraje na silnici R 35. Pokud by se tato napojení stala součástí jižní varianty silnice R 35, padl by tím argument, že jižní varianta poškozuje ekonomický rozvoj severních oblastí kraje. S ministrem dopravy Šimonovským jsme připraveni tento návrh předložit vládě, aby Pardubický kraj měl prostřednictvím vládního rozhodnutí určitou jistotu, že vláda tyto oprávněné požadavky splní. Považuji za velmi pravděpodobné, že vláda takovéto rozhodnutí přijme. Tato možnost nyní leží na stole, ale žádný soudný člověk nemůže čekat, že na něm bude ležet napořád. Při posledním jednání vládního výboru pro výstavbu silnice R 35 jsem měl pocit, že to představitelé Pardubického kraje chápou a že změnili svůj názor.

* Kdo bude stavbu silnice R 35 a přivaděčů platit?
Výstavbu dálnic a rychlostních komunikací hradí stát a mohou na ni přispívat fondy Evropské unie. Přivaděče by měl za normální situace zaplatit kraj. Vzhledem k tomu, že vláda silnici R 35 potřebuje postavit rychle, kraj může žádat, aby je jako silnice první třídy postavil a zaplatil stát. Považuji to za oprávněné.

* Už se ví, jaké budou náklady na stavbu silnice R 35?
Cena stavby silnice je zatím pouze odhadnuta. U jižní varianty víme, jak se k ceně došlo. Odhad ceny severní varianty silnice R 35 vzbuzuje vzhledem k charakteru krajiny jisté pochybnosti. Konkrétní ceny lze lépe stanovit, až bude k dispozici projektová dokumentace. Pak bude možné mluvit o reálných nákladech. Každopádně půjde o částky v miliardách korun.

* Co se stane, pokud kraj bude dál trvat na severní trase a s ministerstvy dopravy a životního prostředí se neshodne?
Pak bude rozhodovat ministerstvo pro místní rozvoj. Kraj ho podle stavebního zákona musí požádat o vyjádření. Protože celá věc musí projít určitou procedurou, předpokládám, že ministerstvo zaujme stanovisko až po parlamentních volbách. Úředníci se mohou začít věcí zabývat až poté, co jim bude doručena žádost kraje. Zatím stále považuji za možné dokončit územní řízení ještě před koncem roku 2006. Pokud ale dojde ke zdržení, bude se muset řízení opakovat celé znovu podle pravidel nového stavebního zákona, který bude platit od roku 2007. V tom případě se stavba dálnice zdrží o několik let.

* Co se stane, pokud volby vyhraje ODS?
Předpokládám, že odborné stanovisko našeho ministerstva se nemůže změnit ani po volbách.

***

Vláda potřebuje co nejrychlejší řešení. Jižní trasa kopíruje cestu fungující od středověku

Radko Martínek, ministr
 
- Vítězslav Dittrich -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010