Spor o takzvanou severní variantu výstavby rychlostí silnice R35 v úseku od Vysokého Mýta po Staré město u Moravské Třebové pokračuje. Zastupitelstvo Pardubického kraje ji sice už před časem schválilo, ale je možné, že rozhodnutí ještě změní. Proti severní trase, která by se víc přiblížila Ústí nad Orlicí a České Třebové jsou totiž nejen občanská sdružení, ale také Ministerstvo dopravy a Ministerstvo životního prostředí. Šance Pardubického kraje, že prosadí své původní stanovisko, tak nejsou příliš velké.
Miroslav Ponomarev: Jižní variantě dává přednost Radim Lána z občanského sdružení Zelený kohout.
Radim Lána: Vlivy na životní prostředí jsou mnohem menší podle nás, než u té severní varianty.
Ivo Toman: Pro rozvoj kraje je výhodnější severní varianta.
Miroslav Ponomarev: Domnívá se náměstek hejtmana Pardubického kraje Ivo Toman. Radim Lána z občanského sdružení Zelený kohout mu ale oponuje.
Radim Lána: Tohle je jeden z hodně tradovaných mýtů, že dálnice znamená automaticky rozvoj, ale nikdy to žádná odborná studie neprokázala. Jsou regiony, které mají výborné dálniční napojení, ale mají vysokou nezaměstnanost a naopak do oblasti žádná dálnice nevede, přitom mají velmi nízkou nezaměstnanost.
Miroslav Ponomarev: Náměstek hejtmana Ivo Toman připouští, že kraj nemusí na severní variantě za určitých okolností trvat.
Ivo Toman: Ministerstvo dopravy přišlo s nabídkou pro Pardubický kraj. Pokud přehodnotíte své stanovisko a půjdete jižní trasou, tak my za to nabízíme, že postavíme některé přivaděče a opravíme některé hlavní tahy, které propojí Ústeckoorlicko s touto jižní variantou R35.
Miroslav Ponomarev: Podle Radima Lány ze sdružení Zelený kohout by právě takové řešení bylo nejlepší.
Radim Lána: Veliká výhoda právě jižní varianty je v tom, že se dá postavit po dílčích úsecích, které mohou být ihned uváděny do provozu. Je v současné době projektován obchvat Vysokého Mýta a Litomyšle, takže by stačilo pouze doprojektovat další dvoupruh. Z oblasti kolem Janova už je současná silnice první třídy modernizovaná v parametrech polovičního profilu rychlostní silnice. Takže by stačilo dostavět ten další dvoupruh a mohla by to být plnohodnotná rychlostní silnice.
Ivo Toman: Jižní varianta má třeba největší problém v tom, že tam bude se muset vybudovat zhruba čtyři kilometry dlouhý tunel, to je asi největší handicap jižní varianty.
Miroslav Ponomarev: Upozorňuje náměstek hejtmana Pardubického kraje Ivo Toman. Radim Lána z občanského sdružení Zelený kohout zase vidí slabiny severní varianty rychlostní silnice R35.
Radim Lána: Tady přes ty údolí a kopce je velice problematické se dostat s takhle kvalitní silnicí, takže by byla hodně technicky náročná. Zavádí sem tranzitní dopravu, která by zde normálně vůbec neprojela. Hodně se diskutovalo i o možném obchvatu České Třebové. My si myslíme, že by to bylo naopak kontraproduktivní, protože naopak by ta tranzitní doprava sem byla zavlečena a ty dopravní problémy České Třebové by se výrazně zhoršily. Bohatě postačí, když se postaví samostatný dvouproudový obchvat České Třebové a nemusí se to řešit takovouhle tranzitní silnicí.
Ivo Toman: Pokud se obrátíme na jih, budou tam také odpůrci. Může se ukázat, že sdružení, která teď jsou tvrdě proti severní variantě, budou potom i proti jižní variantě.
Miroslav Ponomarev: Obává se náměstek hejtmana Pardubického kraje Ivo Toman. Pochybnosti má také o osudu memoranda mezi krajem a Ministerstvem dopravy, které za to, že kraj přistoupí na jižní variantu zavazuje stát, aby splnil určité podmínky.
Ivo Toman: Řada zastupitelů se bojí, že v červnu nový ministr dopravy řekne - to bylo za minulého ministra a já se k těmto investicím, které jste požadovali, nehlásím. |