<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Pytel slibů dálnici určitě nenahradí
Mladá fronta DNESVydáno 07. března 2006
 
Názor

Pravda leze ven: jižní varianta rychlostní komunikace R35 by pro nás nebyla výhodná. Řeči o blízkosti jižní varianty R35 pro Českou Třebovou jsou jen kecy.

Na dálnici bychom měli v případě odsouhlasení jižní varianty pěkně daleko. Upřímně řečeno, dalo se to čekat, křižovatky se na rychlostních silnicích nedělají na každém kilometru.

Jižní varianta by sice vedla někde kolem Vlkova, což je deset kilometrů od města, ale na dálniční křižovatku bychom museli najet alespoň 20 kilometrů přes obce a po silnicích nižších tříd - buď na "Litomyšl - západ" nebo k Opatovci. Považuji to za velkou nevýhodu. Rozhodně to deklasuje jižní variantu, která se tak stává pro nás nezajímavou.

Memorandum nabízí nereálné sliby
Znovu jednala pracovní skupina pro přípravu výstavby rychlostní komunikace R35. Hlavním bodem bylo projednávání textu memoranda mezi Pardubickým krajem a Ministerstvem dopravy ČR o vzájemné spolupráci při přípravě a realizaci této silnice v celé délce trasy po území Pardubického kraje a souvisejících investic na silniční síti. Požadavek, aby v případě vedení R35 jižním koridorem byly realizovány investiční akce, které zajistí dopravní napojení okresu Ústí nad Orlicí na R35, jsou tak velké, že si nedovedu představit jejich celkový finanční objem a tím pádem ani odhadnout realizaci. Jedná se především o přeložku silnice I/43 Opatov - obchvat, modernizaci silnice I/43 od Opatova do Lanškrouna, přeložku silnice I/14 - obchvat České Třebové, přeložku silnice I/14-obchvat Ústí nad Orlicí, přeložku I/14 u Třebovic s napojením na I/43, vybudování nového přivaděče silnice I. či II. třídy spojující města Ústí nad Orlicí a Česká Třebová s mimoúrovňovou křižovatkou Litomyšl - západ, východní obchvat I/43 Hradec nad Svitavou - Svitavy - mimoúrovňová křižovatka Opatovec, úpravy a přeložky na silnici II/315 a II/312 v trase Zámrsk -Choceň - České Libchavy - Žamberk a modernizaci celého tohoto úseku a převedení na silnici I. třídy.

Definitivní verze memoranda bude odsouhlasena Ministerstvem dopravy a Pardubickým krajem 21. března. Poté předloží text memoranda Ministerstvo dopravy ČR na jednání Vlády ČR tak, aby mohl být tento materiál projednán na jednání Zastupitelstva Pardubického kraje 20. dubna 2006.

Osobně to vnímám jako pytel planých slibů. Čím je větší, tím jsem nedůvěřivější. Celková cena výše uvedených investic dle memoranda a dálnice přesahuje cenu severní varianty jistě o neuvěřitelnou spoustu procent.

Kraj měl říct, jaké má priority
Zdroje na financování tak velkého pytle slibů jistě nebudou. Rozuměl bych tomu snad v případě, kdyby byly požadavky ze strany Pardubického kraje uvedeny s prioritami v určitém pořadí. Aby bylo zřejmé, co bude požadováno jako první a co jako poslední, protože jistě něco zůstane "pod čarou".

K uvedenému výčtu investic bez uvedení priorit musí mít každý nedůvěru. Přivaděč spojující města Ústí nad Orlicí a Českou Třebovou s mimoúrovňovou křižovatkou Litomyšl - západ (vedený Zacharovcem) jistě jen v parametrech a sklonech silnice II. třídy by jen zatížil průtah města dalšími kamiony a prodlouží cestu na dálnici a tím i prodlouží cestu například do Prahy jistě velmi podstatně, zvláště v zimě proti možnosti jet přímo severní variantou. Navíc ztratíme přímý kontakt s dálnicí. Jízda směrem na Moravu bude podobná té dnešní snad až na obchvat Opatova, ten totiž bude jistě vybudován i bez "Memoranda", již zde jsou údajně vykoupeny pozemky.

Shrnu-li nabízené řešení, tak myslím, že České Třebové nevyhovuje. Dráha nás do budoucna neuživí a pro další rozvoj potřebujeme dálnici. Právě proto ji chtějí tam na "jihu". A nejen tam.
 
- Milan Mikolecký, Česká Třebová -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010