<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Sever, či jih? Rozhodne jaro
Mladá fronta DNESVydáno 03. března 2006
 
KRAJ COUVÁ.

Politici Pardubického kraje poprvé připustili, že by silnice R35 mohla vést jižně přes Svitavsko, a ne severem přes kopcovité Ústeckoorlicko. Chtějí však za to od ministerstva dopravy kompenzaci

Pardubice
- Kudy povede rychlostní silnice R35? Přes kopce Ústeckoorlicka, nebo o kus jižněji kolem Litomyšle a Svitav? S definitivní platností o tom rozhodnou krajští zastupitelé už příští měsíc. A po včerejšku se zdá, že spíše zvednou ruce pro jižní variantu, přestože až dosud trvali na severní trase.

Vedení kraje s ministerstvem dopravy vyjednává o tom, co by kraj schválením jižní varianty získal. Krajský radní Ivo Toman, který jedná za kraj o rychlostní silnici R 35 s ministerstvem dopravy, položil ve středu na stůl podmínky, za kterých je kraj ochotný od severní trasy silnice ustoupit a kývnout na jižní. Právě na Svitavsku by ministerstvo silnici rádo vidělo, protože by její stavba byla lacinější, technicky méně náročná a hlavně by mohla rychleji pomoci přetížené dálnici D1.

Nikdo nám nic neřekl, diví se obce na severu
Obce, které severní trasu prosazovaly, zprávy o chystané dohodě zaskočily. „Pro nás zůstává v platnosti severní varianta. Pan starosta byl před odjezdem na dovolenou na krajském zastupitelstvu, snad se tam již něco dozvěděl. Pro mě je to ale novinka, takže si zavolejte v pondělí, až se starosta vrátí,“ řekla místostarostka České Třebové Jaromíra Žáčková.

Tím, že kraj začal vyjednávat o změně trasy čtyřproudé rychlostní silnice, jsou překvapení i stoupenci jihu. „Odkud tuto informaci máte?“ podivil se starosta Svitav Václav Koukal, který v krajském zastupitelstvu bojuje za jižní trasu silnice R 35 od samého začátku.

Rozhodne se koncem dubna
Zastupitelé se mají za necelé čtyři týdny sejít na semináři, při kterém budou znovu posuzovat, kterou z variant je možné schválit. „Ví se, že proti severní variantě je neuvěřitelné množství námitek od občanů, občanských sdružení i obcí. Výhrady mají i ministerstva dopravy, životního prostředí a pro místní rozvoj. Navíc se od nového roku mění stavební zákon. Tyhle věci jdou proti rychlé výstavbě silnice R 35. Takže je možná vhodná chvíle, aby kraj změnil názor,“ řekl Koukal.

Občanská sdružení, která se snaží proti severní trase R 35 bojovat, se nechtějí radovat předčasně. „Jak se zdá, radní pochopili, že pokud tu máme mít v rozumné době silnici R 35, tak musí vést jihem. Severní trasa má ale mezi krajskými zastupiteli hodně stoupenců, takže na chlazení sektu je ještě dost času. Počkáme, až jak dopadne dubnové jednání zastupitelstva o územním plánu,“ řekl Jiří Černý ze sdružení Ochránců přírody Končin, Sloupnice a Vilámova.

Dálnice napříč krajem se plánuje už více než 40 let
O dálnici, která by měla vést napříč dnešním Pardubickým krajem, se začalo uvažovat už v roce 1963. V roce 1987 vláda rozhodla, že dálnice spojí Liberec s Hradcem Králové a Olomoucí. V prosinci 2003 krajští zastupitelé odhlasovali severní variantu silnice od Vysokého Mýta v kopcích mezi Ústím nad Orlicí a Litomyšlí k České Třebové a odtud dál na Mohelnici. V lednu 2005 oznámil ministr dopravy Milan Šimonovský, že jeho ministerstvo podporuje jižní trasu, která je levnější. V červnu 2005 zastupitelstvo Pardubického kraje i přes nesouhlas ministerstva dopravy a protesty tisíců obyvatel obcí na trase znovu odhlasovalo sever. Konečné rozhodnutí má padnout 20. dubna na zasedání krajského zastupitelstva.
 
- Vítězslav Dittrich, s přispěním Lucie Jelínkové -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010