<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Nejdůležitější silnice v zemi? Silnice R 35
Mladá fronta DNESVydáno 17. února 2006
 
Polemika

Ačkoli to tak na první pohled nemusí vypadat, R35 je z hlediska rozvoje dopravy uvnitř ČR nejdůležitější dopravní tepnou. V relativně krátké době musí poskytnout pomoc staré a "unavené" dálnici D1. Pokud se tak nestane, hrozí výrazné dopravní komplikace především pro vnitrostátní dopravu v ČR.

O dálnici D1 se velmi často píše ve většině případů negativně, kritika míří na různé strany. Faktem ale je, že nelze omezit hustotu provozu, která v některých denních dobách převyšuje plánovanou kapacitu této komunikace. Elektronické mýto to s ohledem na trendy nárůstu automobilové dopravy podle odborníků pravděpodobně zásadně nezmění.

Dalším faktem je, že počet neukázněných a životy druhých ohrožujících řidičů také neklesá. Jak mnoho pomůže bodový systém, se teprve ukáže.

Z vyhodnocení těchto dvou skutečností je jasné, že dopravní nehody na D1 byly, jsou a budou. Tomu se nedá zabránit, rizika a následné dopady nehod lze jen částečně snížit, případné uzavírky dálnice jen o minuty zkrátit. Řidiči s tím musejí počítat. Pokud po dálnici jedou nebo se jet chystají, Jednotný systém dopravních informací pro ČR jim v brzké době řekne, jaká je aktuální dopravní situace a jak se v případě problému rozhodnout. Zda čekat v koloně, zkusit jet jinudy, nebo cestu odložit na pozdější dobu. To však jen zmírní, ale nevyřeší podstatu problému.

Jak to vše souvisí s rozhodováním o trase R35 v Pardubickém kraji? Velmi úzce. Některé úseky D1 slouží už téměř 40 let. S ohledem na stávající hustotu provozu lze opravami omezit provoz současně pouze na dvou místech mezi Prahou a Brnem. To ve svém důsledku způsobuje další odkládání oprav a fyzické zastarávání dálnice, což nelze dělat do nekonečna. Dálnice nutně potřebuje celkovou rekonstrukci, která si logicky vyžádá výraznější omezení provozu. Stejně tak diskutované rozšíření na tři pruhy. Ani to se bez rozsáhlejšího omezení dopravy vybudovat nedá. Konkrétní nedávné zkušenosti při výstavbě tří pruhů mezi Prahou a Mirošovicemi jsou ještě v živé paměti.

V zásadě platí, že čím později bude postavena R35, tím později bude možno na D1 provést tolik potřebnou komplexní modernizaci. Představme si, co by se s dopravou u nás stalo, pokud by provoz na D1 musel být na delší dobu zásadně omezen. Časové průtahy při přípravě a výstavbě rychlostní komunikace napříč Pardubickým krajem směrem k Olomouci mohou s ohledem na stavebnětechnický stav dálniční "stařenky" nakonec pocítit všichni motoristé mířící ze západu na východ České republiky a naopak.

Při definitivním rozhodování pardubických krajských zastupitelů mezi severní a jižní variantou vedení R35 nejde jen o přibližně 20 km rozdílu vedení trasy v území ani o dopravní napojení dalších měst. Jejich odpovědnost je mnohem větší a má nebo může mít zásadní vliv na rozvoj dopravy napříč Českou republikou na mnoho let.
 
- Jaroslav Zvára, Koordinátor realizace Jednotného systému dopravních informací pro ČR -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010