<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Kudy povede R 35? Letos má být jasno
Mladá fronta DNESVydáno 13. února 2006
 
Když politici včas nerozhodnou, stavba silnice se zpozdí

Pardubice
- Kudy nakonec povede ostře sledovaná silnice R 35, tepna spojující Čechy a Moravu? Politici chtějí rozhodnout ještě letos. V opačném případě by stavba nabrala až několikaleté zpoždění.

Od příštího roku totiž začne platit nový, v mnohém přísnější stavební zákon.

„Zpřísní se podmínky schvalování staveb. Jako každá právní norma vyhovující požadavkům Evropské unie dá různým nátlakovým a lobbistickýmskupinám více možností komplikovat přípravu staveb. V případě rychlostní komunikace R 35 by to mohlo znamenat zdržení v řádech let,“ uvedl krajský radní pro dopravu Ivo Toman.

Krajští politici chtějí vést silnici kopcovitým severem
Pardubický kraj prosazuje takzvanou severní trasu silnice, která má vést kopcovitým terénem mezi Litomyšlí a Českou Třebovou. Mezi obyvateli vesnic, kterými bude procházet, má stavba několik stovek aktivních odpůrců, kteří se snaží schvalování trasy silnice a přípravu její stavby znemožnit. Prosazují naopak pro silnici jižní trasu, která by v podstatě kopírovala silnici první třídy vedoucí z Vysokého Mýta přes Litomyšl a kolem Svitav do České Třebové.

Podle radního Tomana je zatím pravděpodobné, že krajští zastupitelé územní plán kraje a s ním i to, kudy čtyřproudá silnice povede, nakonec schválí. „V dubnu se zastupitelé definitivně rozhodnou pro jednu z variant trasy silnice. Podle mě je zatím dost času na to, abychom kteroukoli z nich připravili ještě podle současného stavebního zákona,“ řekl Toman.

Zatím největším problémem, který má Pardubický kraj při prosazování své varianty silnice, je nesouhlas ministerstev dopravy, životního prostředí a pro místní rozvoj. Ta by silnici R 35 nejraději viděla na jihu, protože by tam byla lacinější, snadněji by se stavěla a neměla by tak velké dopady na životní prostředí.

Pokud se kraj s ministerstvy nedohodne, bude o jeho územním plánu rozhodovat vláda. „Jestliže by k tomu došlo, znamenalo by to, že se pasti s novým stavebním zákonem nevyhneme. Já ale věřím, že vláda uzná, že si kraj po pěti letech příprav územní plán zaslouží,“ řekl vicehejtman Pardubického kraje Roman Línek.

Odpůrci severní trasy počítají s tím, že se kraj bude snažit projednání územního plánu maximálně urychlit. „Pokud kraj silnici v územním plánu schválí a dohodne se s ministerstvy, bude už trasa v podstatě jasná a začne se jednat o povolení stavby,“ řekl Radim Lána z ekologického sdružení Zelený kohout v České Třebové.
 
- Vítězslav Dittrich -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010