<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Šance na vítězství rozumu
Ministerstvo pro místní rozvojVydáno 09. února 2006
 
Málokdo pochybuje o tom, že krajská samospráva má při rozhodování o svém regionu požívat maximální míru autonomie. I v roli ministra chápu a respektuji, že v řadě případů kraje projevují snahu vymezit se proti vládě a jejím orgánům. Je ale mimořádně nešťastné, když se krajští politici rozhodnou dokazovat svou samostatnost na úkor zdravého rozumu, jak se již dlouho děje v případě rychlostní silnice R35.

V otázce trasy R35 zavládla shoda jak mezi ministerstvy pro místní rozvoj, dopravy a životního prostředí a občanskými sdruženími. To v podobných situacích nebývá vůbec samozřejmé. V případu R35 veškerá objektivní kritéria hovoří pro takzvanou jižní variantu, která kopíruje silnici vedoucí přes Vysoké Mýto, Litomyšl a Moravskou Třebovou. Jedná se o levnější, rychlejší, vzhledem k přírodním podmínkám efektivnější a také ekologičtější variantu. Tato trasa by umožnila bezprostřední pokračování výstavby od úseku ze Zámrsku tak, aby bylo možné začít stavět obchvaty Vysoké Mýta či Litomyšle a okamžitě projektovat další etapy. Silnice by mohla být uváděna do provozu průběžně, což v případě severní trasy neplatí. Pro stát a pro rozvoj Pardubického kraje je jižní varianta zkrátka lepší, což potvrzuje i jednotné stanovisko výše zmíněných institucí a organizací.

Přes všechna tato doložitelná fakta se krajské zastupitelstvo stále staví „proti všem“ včetně samotných obyvatel kraje. Zastupitelé dosud učinili pro Pardubický kraj řadu prospěšných věcí a já doufám, že tomu tak bude i v případě toho největšího a zdaleka nejvýznamnějšího projektu.

Hovořit o nějakém diktátu ze strany státu je zcela nepřípadné. Rozhodnutí je plně v rukách kraje. Pokud ovšem bude pokračovat lpění na méně výhodné variantě, zdrží se výstavba R35 o několik let, což rozvoji Pardubického kraje rozhodně neprospěje. Vzhledem k trvale neuspokojivé situaci dálnice D1 se navíc jedná o projekt celonárodního dopadu.

Při jednání koordinačního výboru bylo konstatováno, že silnice R35 se začne v letošním roce stavět. Zpráva z výboru bude podána vládě a následně se začne pracovat na memorandu, v němž by vláda deklarovala připravenost maximálně urychlit a finančně zajistit výstavbu R35, včetně dořešení připojení České Třebové. Pardubické krajské zastupitelstvo, které se sejde ke konci dubna, by mělo rozhodnout, ke které variantě se definitivně přiklání. Zda k severní či jižní. Ministerstva dopravy, životního prostředí a místního rozvoje se přiklání k variantě jižní.
 
- Radko Martínek, ministr pro místní rozvoj -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010