<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Rychlostní silnice R 35 počká. Vyhrála dálnice
Mladá fronta DNESVydáno 17. ledna 2006
 
Stát dá přednost rozšíření dálnice Praha - Brno na šest pruhů

Soutěž o to, zda bude dříve postavena rychlostní silnice R 35, či rozšířena dálnice D 1, má vítěze. Ministerstvo prohlásilo, že prioritu má rozšíření dálnice z Prahy do Brna na šest pruhů.


Praha, Pardubice - Dálnice z Prahy do Brna je ucpaná a Ministerstvo dopravy nechce čekat, až se zácpy ještě zhorší. Proto chce dálnici rozšířit. Stavba čtyřproudové rychlostní silnice R 35, která má spojit Pardubice a Hradec Králové s Olomoucí, avšak kvůli volbě náročnější severní trasy hrozí při její stavbě průtahy, proto určitě urychlena nebude. "Rozšíření dálnice D 1 bude stát okolo 30 až 40 miliard. Začít stavět by se mohlo v roce 2007 a představujeme si, že dokončení by bylo zhruba za dva až tři roky. To znamená, že bychom do roku 2010 měli mít na této dálnici v provozu šest jízdních pruhů," uvedl ministr dopravy Milan Šimonovský.

Ministr své rozhodnutí o zvýšení kapacity D1 v celé délce zdůvodnil průtahy, které lze očekávat při výstavbě rychlostní silnice R35 mezi Zámrskem a Mohelnicí. Ta měla spolu s dálnicí D11 na Hradec Králové tvořit souběžnou trasu s přetíženou D1 a odlehčit jí.

Jenže trasa, kterou prosazují zastupitelé Pardubického kraje, vyvolala veliký odpor mezi místními obyvateli i ekologickými sdruženími. "Odpor proti severní trase silnice R 35 prosazované Pardubickým krajem je takový, že může zdržet její výstavbu řádově o roky," řekl zástupce Dětí země Miroslav Patrik. Naproti tomu rozšíření dálnice by nemělo nic bránit. Stavět se totiž bude v jejím ochranném pásmu.

Ministerstvo dopravy už začalo na přípravě rozšíření dálnice Praha - Brno vážně pracovat. "Po získání souhlasu Ministerstva životního prostředí pokračuje příprava rozšíření úseku dálnice mezi Holubicemi a Kývalkou, což je vlastně dálniční obchvat Brna. Ředitelství silnic a dálnic má do poloviny letošního roku zpracovat investiční záměr na rozšíření stošedesátikilometrového úseku dálnice mezi Brnem a Mirošovicemi v okrese Praha-východ," uvedla tisková mluvčí Ministerstva dopravy Marcela Žižková.

Otázkou je, zda rozšíření dálnice D 1 mezi Prahou a Brnem stavbu silnice R 35 ještě neoddálí. Ministr dopravy slíbil, že se to nestane. "Dálnice D1 je připravována na rozšíření na šestipruh nezávisle na silnici 35. Obojí má prioritu," prohlásil ministr Šimonovský. I přes jeho slib je ale možné, že by na stavbu silnice R 35 nemusely zbýt ve státní pokladně peníze. To je nebezpečí, které si uvědomují i pardubičtí regionální politici. "Rozšíření dálnice D 1 by nepochybně znamenalo ohrožení R 35. Stát má omezené prostředky a 40 miliard korun na stavbu silnice se nemusí najít tak lehce každý rok. Přesto ale věřím, že ujištění ministra dopravy platí," řekl před časem pardubický krajský radní pro dopravu Ivo Toman.

První práce na stavbě silnice R 35 v Pardubickém kraji mají začít v listopadu 2006. To se začne stavět úsek, který spojí dálnici D 11 u Sedlic s Opatovicemi nad Labem a který bude v provozu před koncem roku 2008. Termíny zahájení a dokončení dalších úseků silnice zatím nejsou stanoveny.

***
Jaký je Váš názor na problémy kolem plánované silnice R 35?

* Vadí Vám, že kvůli rezolutnímu stanovisku Pardubického kraje se výstavba silnice nejspíš zpozdí?
* Napište nám!
* Pište na adresu redakce: nám. Republiky 56, Pardubice, 53002 nebo na e-mail: redpa@mfdnes.cz
* Zajímavé příspěvky otiskneme.
 
- Vítězslav Dittrich -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010