Kudy nakonec protne diskutovaná silnice R35 Pardubický kraj? Kolem Ústí nad Orlicí, jak si nakreslili politici, nebo jižní trasou, která se více zamlouvá obcím a ekologům? Rozhodne se asi až po volbách. Pardubický kraj trvá na severní variantě trasy rychlostní silnice R35 na Moravu. Krajští zastupitelé to odsouhlasili přes protesty občanských sdružení i nesouhlas ministerstva dopravy. Hejtman Michal Rabas naznačil, že severní variantu se možná podaří protlačit po volbách, ale že je ochoten jednat i o jižní trase. "Kdy se bude projednávat definitivní verze územního plánu, to si netroufám odhadovat. Příští rok budou troje volby, proto musíme k tomuto kroku vybrat vhodný okamžik," uvedl hejtman Rabas. Pravá chvíle by mohla přijít asi v polovině roku. Vzhledem k volebním preferencím je šance, že se dostane do vlády ODS, jejíž zástupci jsou hlavními příznivci severní trasy. To by zřejmě změnilo odpor ministerstev dopravy a životního prostředí. Navíc si ODS nebude chtít pohněvat část voličů v kraji před volbami do Sněmovny. V návrhu územního plánu kraje, který krajský úřad vystavil k připomínkám, vede sporný úsek silnice severně od Vysokého Mýta, mezi Ústím nad Orlicí a Českou Třebovou a dál nad Moravskou Třebovou. Odpůrci severní trasy by silnici raději viděli přibližně v trase dnešní spojnice s Moravou. Toto řešení je podle nich levnější, méně poškozuje krajinu a přírodu a výstavba by byla rychlejší, navíc by se dala dělat po kratších etapách. Jižní cesta ještě není definitivně pohřbena. Ministr dopravy Milan Šimonovský svolal první zasedání koordinačního výboru k výstavbě silnice R35. Podle pardubického hejtmana nechce kraj bojkotovat záměry státu, kudy vést dálnice a rychlostní komunikace, ale odmítá, aby to stát krajům nařizoval. Kompromisům se nebrání. |