<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Problém silnice R35 mohou rozetnout volby
Mladá fronta DNESVydáno 22. prosince 2005
 
Sever nebo jih? O trase politici nejspíš rozhodnou příští rok. Kudy nakonec diskutovaná silnice R35 protne Pardubický kraj? Kolem Ústí nad Orlicí, jak si nakreslili politici, nebo jižní trasou, která se více zamlouvá obcím a ekologům? Rozhodne se asi po volbách. Pardubický kraj dále trvá na severní variantě trasy rychlostní silnice R35 na Moravu. Krajští zastupitelé to odsouhlasili přes protesty občanských sdružení i nesouhlas ministerstva dopravy. Hejtman naznačil, že severní variantu se možná podaří protlačit po volbách, ale že je ochoten jednat i o jižní trase. "Kdy se bude projednávat definitivní verze územního plánu, si netroufám odhadovat. Příští rok budou troje volby, proto musíme k tomuto kroku vybrat vhodný okamžik," uvedl hejtman Michal Rabas. Pravá chvíle by mohla přijít asi v polovině roku. Vzhledem k volebním preferencím je šance, že se dostane do vlády ODS, jejíž zástupci jsou hlavními příznivci severní trasy. To by zřejmě změnilo odpor ministerstev dopravy a životního prostředí. Navíc si ODS nebude chtít pohněvat část voličů v kraji před volbami do sněmovny. V návrhu územního plánu kraje, který krajský úřad vystavil k připomínkám, vede sporný úsek silnice severně od Vysokého Mýta, mezi Ústím nad Orlicí a Českou Třebovou a dál nad Moravskou Třebovou. Odpůrci severní trasy by silnici raději viděli přibližně v trase dnešní spojnice s Moravou. Toto řešení je podle nich levnější, méně poškozuje krajinu a přírodu a výstavba by byla rychlejší, navíc by se dala dělat po kratších etapách.

Šance, aby silnice vedla jihem, ještě žije
Jižní cesta ještě není definitivně pohřbená. Ministr dopravy Milan Šimonovský svolal první zasedání koordinačního výboru k výstavbě silnice R35. Podle hejtmana kraj nechce bojkotovat záměry státu, kudy vést dálnice a rychlostní komunikace, ale odmítá, aby to stát krajům nařizoval. Kompromisům se nebrání. "Je to otázka dohody s krajskou samosprávou. Kdyby měla vést silnice jižně, musí být zajištěné i dopravní napojení severní části kraje. Modernizované nebo nově vybudované komunikace jsme této oblasti slíbili v programovém prohlášení rady kraje," řekl Rabas. Podle odpůrců severní trasy by tyto potíže mohly vyřešit přivaděče k České Třebové a Ústí nad Orlicí. Pokud se ministerstva s krajem dohodnou na jižní variantě, bude se muset přepracovat územní plán, což může trvat i několik měsíců. Kdyby vedení kraje trvalo na severní variantě, spor s ministerstvy by putoval do nejvyšších politických pater. "Podle zákona by zřejmě musela rozhodnout vláda," uvedl vedoucí oddělení územního plánování kraje Bohumil Burdych.
 
- Pavel Dosoudil -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010