<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Pro spokojenost v Pardubicích není důvod
Orlické novinyVydáno 10. prosince 2005
 
Ochránci přírody údolí Husího krku v Řetové se na základě dění kolem projednávání územního plánu Pardubického kraje domnívají, že mezi prioritami kraje není stavba funkčního koridoru pro tranzitní silniční dopravu. Ústředním zájmem vedení kraje je zřejmě rychle schválit územní plán a na úseku dopravy ke svojí spokojenosti hlavně vyřešit napojení dálnice D11 a rychlostní komunikace R35 kolem Pardubic. Od roku 2003 tlačí do územní plánovací dokumentace zástupci ODS a KSČM tzv. severní variantu, která však byla od začátku sporným návrhem, protože její stavba je v úseku mezi Vysokým Mýtem a Třebovicí časově a technicky velmi nevhodná. Variantní návrh jižní trasy R35 naopak nikdy vedení kraje nepřijalo jako rovnocenný. Dělá však velkou chybu, neboť svoje politická rozhodnutí staví na špatných předpokladech. Sliby Orlickoústecku, že přivedení dálnice tam pomůže prosperitě, jsou nesplnitelné. Stačí pohled na mapu a na další statistické údaje o tomto kopcovitém regionu, aby bylo na první pohled jasné, že slibovaní investoři zde nenaleznou ani dostatek lidí, ani vhodnou infrastrukturu. Budou se raději točit kolem Pardubic a Hradce Králové, kde jsou podmínky lepší.

Další argument o propojení větších center platí také jen pro spojení s Olomoucí a Ostravou, nikoliv pro Českou Třebovou, která se navíc zahleděla do stavby dálnice přímo přes město. Také tvrzení, že na jihu již jedna silnice je, patří do kategorie "jednoduchých" úvah lidí, kterým dělá problém řešit složitější projekty. Nespokojenost měst kolem stávající silnice první třídy I/35 s narůstající dopravou se bude řešit obchvaty, které, kdyby se postupně propojily, vytvoří jednoduše a rychle na jihu tranzitní spojku s dálnicí D47. Odborníci ani odpůrci severní varianty, zvláště obce, přes které by dálnice vedle, dosud o této výhodě jižní trasy R35 nepřesvědčili dostatečný počet krajských zastupitelů.

Ochránci přírody údolí Husího krku v Řetové však stále věří, že ještě v poslední chvíli vedení Pardubického kraje pod tlakem odborných argumentů pochopí nutnost jít schůdnější jižní cestou. Připomínky k územnímu plánu, který chce již v únoru příštího roku předkládat krajský úřad zastupitelstvu k definitivnímu schválení, budou u navrhované severní varianty natolik závažné, že nemusí být územní plán vůbec schválen. Ukáže se totiž jako krátkozraké to, na co jsme opakovaně upozorňovali, že dohadování konečného znění souborného stanoviska k územnímu plánu směřovalo jednoznačně účelově k průchodnosti severní varianty R35 s odkazem na odložení řešení rozporů s předpisy až v procesu posuzování stavby.

Zvolený "rychlý" postup evidentně odporoval zákonnému požadavky na rovnocenné variantní hodnocení obou tras již ve fázi strategického záměru. Postupem vedení kraje a zastupitelstva bylo docíleno pouze účelové dohody v zájmu pokračování přípravy nepoužitelné územní plánovací dokumentace. Z celého dosavadního dění je zřejmé, že krajští zastupitelé nedoceňují svoji zodpovědnost, že prosazovat opakovaně svoje rozhodnutí z prosince roku 2003, bez ohledu na reálnou situaci a bez podrobnějších odborných studií a analýz.

Dopisy jsou redakčně kráceny
 
- Božena Štaudová, Ochránci přírody údolí Husího krku -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010