<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Hejtmani: R 35 je lepší než rozšíření D1
Mladá fronta DNESVydáno 14. října 2005
 
Praha - K prvnímu společnému kroku, kterým chtějí lobbovat za co nejrychlejší stavbu čtyřproudové rychlostní komunikace R 35, se odhodlali hejtmani Pardubického, Královéhradeckého a Olomouckého kraje spolu s primátory krajských měst.

Šestice, která se včera sešla v Praze, vydala společné prohlášení. Tvrdí v něm, že stavba dálnice, která má spojit východní Čechy s Moravou, by vyřešila dopravní problémy na D1 daleko lépe než její plánované rozšíření na tři pruhy. „Chceme upozornit veřejnost, že jediným řešením ke zlepšení dopravní situace v České republice není rozšíření dálnice D1 na šest pruhů, s nímž počítá poslední návrh ministra dopravy. Podle nás je lepším a strategičtějším řešením dostavba rychlostní komunikace v úseku Sedlice, Opatovice, Zámrsk, Mohelnice. S napojením na D11 u Hradce Králové by tak vznikla stínová dopravní tepna mezi východní a západní částí České republiky,“ řekl hejtman Pardubického kraje Michal Rabas.

Výstavba R35 by podle něho přišla nejvýše na 30 miliard korun a dá se zvládnout ve stejném časovém horizontu jako rozšíření D1. To by podle ministerstva mělo být hotovo do roku 2010 a přijít na 30 až 40 miliard korun. „Rozšíření dálnice přivede na D1 ještě více aut, kdežto nová rychlostní komunikace by jí minimálně o třetinu odlehčila,“ tvrdí Rabas. Politici se navíc obávají, že v případě rozšíření D1 by se stavba R 35 pozdržela.

Hejtmani: R 35 je lepší než rozšíření dálnice
„Obáváme se, že poslední návrh ministerstva dopravy na rozšíření současné dálnice D1 má být na úkor rychlostní komunikace R 35, která spojuje naše kraje,“ stojí v prohlášení. Hejtmani a primátoři také v textu, který poslali na ministerstva dopravy a životního prostředí a také vládě, tvrdí, že celý projekt rozšíření dálnice D 1 na tři pruhy v obou směrech je finančně náročnější, než se odhaduje. „Bylo by třeba rozšíření všech mostů na trase, rekonstrukce mimoúrovňových křižovatek a exitů, demontáž současných a výstavba nových protihlukových zdí. Odhady nákladů ve výši 40 miliard korun jsou proto nereálné,“ míní.

Ministerstvo dopravy však popírá, že by rozšíření D 1 zbrzdilo stavbu nového dálniční tahu. „Plánované rozšíření dálnice D1 rozhodně nebude na úkor tohoto druhého páteřního spojení ve směru východ - západ,“ tvrdí mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková. Na rozšíření D1 zpracovává investiční záměr Ředitelství silnic a dálnic a přesná částka bude známa až po jeho dokončení, dodala Žižková. Ministerstvo dopravy podle mluvčí v nejbližších dnech navrhne Řídící a koordinační výbor pro R35, což deklaruje prioritní zájem státu na vybudování rychlostní silnice.

Rychlostní silnice propojující východní Čechy s Moravou, byla na území kraje původně navržena v severní a jižní variantě. Severní variantu přes protesty části obyvatel Ústeckoorlicka schválili v červnu krajští zastupitelé. Ministerstvo dopravy, které musí dát konečné stavební povolení na tuto silnici, však podporuje jižní, tedy rychlejší variantu stavby v trase současné silnice I/35. Právě kvůli očekávaným průtahům s výstavbou R35 navrhlo ministerstvo dopravy rozšíření D1. Oddálení výstavby se nyní začínají obávat i radní Pardubického kraje. Před nedávnem proto připustili, že dřívější rozhodnutí zastupitelstva nemusí být konečné.
 
- Martin Biben, s využitím agentury ČTK -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010